Микола Палійчук: Держава потребує зміни еліт

 

 

Фіртка поспілкувалась з очільником обласної організації партії УКРОП та  головою бюджетної комісії Івано-Франківської обласної ради Миколою Палійчуком про політичні настрої, дочасні вибори, імітацію реформ, прозорість бюджетів та електронне декларування.

 

 

- Осінь це завжди пора активізації політичного сезону у державі. Ми бачимо, що Верховна Рада вже почала активно працювати, з’являються інформаційні приводи , які свідчать про загострення політичної ситуації, зокрема звільнення губернатора Одещини і його заяви, спонукання до дочасних виборів. Активно підтримують сценарій дочасних виборів і «Батьківщина», і «Опозиційний блок», які збираються набрати більше, ніж вони мають зараз у Верховній Раді. Як щодо УКРОПу, він прагне дочасних виборів? Які плани і можливості у випадку якщо вони відбудуться?

 

- Можна прагнути чи не прагнути, але вибори будуть. Тому що влада повністю втратила контроль над процесами, які відбуваються в державі і в Верховній Раді в тому числі. Я думаю, чим швидше будуть вибори – тим безболісніше для держави вони відбудуться. Що вони дадуть - складно сказати. Поки що в державі відсутні яскраві лідери, але останні довибори у Верховну Раду показали, що УКРОП має дуже добрі позиції, тому я впевнений, що партія отримає хороше представництво у новій Раді.

Щодо звільнення Міхеїла Саакашвілі, то я, окрім різних політичних заяв, завжди хотів почути відповіді від тих, хто призначав його губернатором з такими надіями, з такими вихваляннями, мовляв тепер Одеська область буде найкращою. Крім того, він отримав особливі повноваження: жоден голова адміністрації не мав можливості призначати своїх керівників силових структур – прокурора, начальника міліції, начальника митниці. Ніхто такого не мав, навіть такий одіозний губернатор, як Геннадій Москаль не мав таких можливостей. Але нічого не вдалося. Більше того, ситуація в Одеській обасті погіршилася за всіма показниками. Тобто, те що Саакашвілі пішов – це мало статися. Але на мою думку Президент, який його призначив мав би вийти і вибачитись за свої кадрові помилки – я думаю це було би правильно.

Думаю, зараз Саакашвілі буде пробувати створювати якийсь політичний проект, пробувати вести свою команду до ВР, тут декілька можливих варіантів подій. Хоча найкраще було би, щоб йому дали можливість спокійно виїхати в Грузію і розібратися зі своїми проблемами спочатку там, нехай закриє кримінальні справи там, а тоді їде в Україну і тут пропонує свої послуги. Це моя особиста позиція. Нічого доброго я не бачив з початку призначення так званої «команди варягів», які прийшли тут керувати. У нас більш ніж достатньо професійних людей в Україні, наприклад, попередній керівник Одещини, Ігор Палиця, який втримав область і залишив її у складі України - зупинив, в надскладних умовах, поступ так званої "новоросії". Я про це говорю, бо знаю, якими силами і якою ціною це вдалося зробити. А потім так делікатно, щоб його прибрати, знайшли якогось там ніби «супермена», який усе завалив і не виконав жодної обіцянки.

 

- Якщо вибори відбудуться скажімо в березні, як про це говорять, з якими гаслами, з якою ідеологією УКРОП буде йти, що пропонуватиме?

 

- В УКРОПі на останньому з’їзді була затверджена редакція нового Статуту. Вона передбачає абсолютно інші взаємовідносини всередині партії і чітко виражені програмні засади, що ми плануємо робити після того, як прийдемо до влади.

На данному етапі, після перереєстрації нового Статуту, маємо провести звітно-виборчі конференції в усіх міських і районних організаціях і на альтернативній основі обрати нових керівників міських та районних організацій. Після цього обов'язково на альтернативній основі буде проведена конференція і вибори керівників обласних організацій, в тому числі і Івано-Франківській.

Також ми розширили кількість членів Ради і створили новий орган Президію – орган, який займатиметься всією виконавчою роботою партії. Тому ми зараз перебуваємо в процесі проведення конференцій, висуненням кандидатів у Раду, у контрольну партійну і контрольно-ревізійну комісії.

Тобто зараз вирішуються організаційні питання, для того щоб показати, що партія може дійсно жити і навіть на альтернативній основі повинна бути абсолютно здорова конкуренція. Після цього, якщо будуть довибори, ми на альтернативній основі висуватимемо кандидатів від районних, міських, обласних організацій на вибори до Верховної Ради, в залежності від округу. Тому до виборів ми будемо готові.

Зараз беремо активну участь у місцевих виборах – у виборах територіальних громад. У нас в області є 7 громад, і у всіх ми будемо брати участь та намагатимемося перемогти, щоб через новообраних голів і депутатів впроваджувати свої програмні засади у громадах.

 

- Вибори у територіальних громадах це така "обкатка спроможності" місцевих районних партійних організацій до роботи. Я так розумію, що ця робота вже стартувала. Чи вже пішло висунення кандидатур, як ці низові партійні організації показують наскільки вони спроможні вести кампанію, перемагати?

 

- Абсолютно всі спроможні, висунення уже проходить, нещодавно Тлумацька громада провела конференцію по висуненню. Також усі районні осередки проведуть конференції та висунуть своїх кандидатів. Щодо виборів, то рік тому районні і міські осередки показали свою роботу, і там де у нас були слабші результати – керівники пішли у відставку та прийшли нові люди, які повинні показати кращий результат.

Партія абсолютно демократична. Районна чи міська організація безпосередньо сама приймає рішення кого і на яку посаду висувати - чи на голову, чи на депутата, тому у нас буде тільки підтримка і ми постараємося показати добрий результат.

 

- Нещодавно весь світ був занурений у вибори в США. Відомо, що і Президент, і вся українська влада, як виглядало, дуже активно підтримувала Хіларі Клінтон, а виграв Дональд Трамп. На Вашу думку, яким чином це відобразиться на Україні, бо кажуть, що Трамп "має добру пам'ять", і що він буде впливати на те, щоб нам поміняти Президента на якогось більш лояльного до себе . Наскільки ситуація в цих виборах в Америці спроектується на Україну, як це вплине на Мінські домовленості, на відносини з Росією, на вирішення питання окупованих територій?

 

- Я зараз висловлю власну думку, тому що після виборів було багато коментарів, але я ще влітку, людям, з якими спілкувався, казав, що переможе Трамп.

 

- Чому? Соціологія ж показувала перемогу Клінтон.

 

- Власне, якщо брати соціологію, то більше голосів набрала Клінтон. Але специфіка виборів в Америці така, що достатньо на один голос перемогти в штаті, і всі голоси штату переходять кандидату-переможцю. Чому я бачив, що Трамп переможе? Бо демократи в Америці підняли таку паніку, кампанію проти Трампа, і цим показали, що вони його бояться. А Америка вибирає сильнішого. В цьому випадку демократи настільки боялися, що американці не захотіли вибирати слабших та обрали Трампа. Цікаво, що в час глобальної невизначеності і викликів американці не обрали "чистого політика", а обрали того, кого в нас називають "олігархами". Очевидно, що в світі починається час системних людей у владі.

 

- Але Трамп провів парадоксальну кампанію: образив жінок, образив республіканців, образив чорних і латиноамериканців, всіх образив і всі за нього проголосували...

 

- З одного боку образив, а з іншого він говорив те, що багато хто думав. Я не виправдовую його в цьому, але експлуатувати тему домагання до жінок після відомих подій з Клінтоном, чоловіком Хіларі, напевне було некоректно. Тому тут без коментарів. Які наслідки будуть? Думаю, практично нічого не поміняється. Хоча завжди республіканці ставилися до України краще, ніж демократи. Власне розпад Радянського Союзу припав на епоху правління Рональда Рейгана і республіканців.

Знаєте в чому проблема "Росії-України", в чому проблема Порошенка? - Вони поїдуть про щось домовляться, потім їдуть назад і починають «ми готові робити отак, як домовились, але ще трошки отут поміняємо», а світ дивиться і просто мовчить та каже, що це несерйозні люди і з ними нема про що говорити. Мова про те, що у нас на дуже низькому рівні дипломатія.

Країна, яка явно відверто своїми діями показує підтримку тому чи іншому кандидату – не вважається серйозною, і Президент не мав би це робити по відношенню до Клінтон. Я пригадую, коли в 2010-му році я зустрічався з послом США в Україні і пробував переконати його, що Янукович це зло для України – він досить делікатно сказав «ми не коментуємо, ми приймаємо вибір України. Ми приймемо вибір українців і будемо працювати з тим Президентом, якого вибере український народ».

В такому руслі Україна повинна працювати зараз з США і Трампом, не імітувати реформи для зовнішнього спостерігача, а робити справжні реформи всередині України. Якщо ми почнемо це робити і перестанемо красти, бо "боротися з корупцією"- це вже такі заїжджені слова, по-перше воно привело до створення двох-трьох додаткових органів з зарплатами на руки - люди отримують по 250 тисяч гривень в місяць, а скільки коштів в бюджет принесли ті антикорупційні органи поки що нікому не відомо.

Тому, якби ми створили орган і витрачали на нього у рік 50 млн, а він приніс 500 млн – це добре, а якщо ми тратимо 50 млн в рік, а він приносить мільйон, то питання доцільності цього органу. Моя позиція - не створювати багато органів, які потім також стають корупційними, а спростити механізм взаємовідносин настільки, щоб людина мінімально приймала рішення, просто там у нас багато запитань по державних закупівлях, по цінах зокрема.

Потрібно зробити гранично допустимі ціни. Навіщо нам проводити тендер на закупівлю бензину, якщо ми його купуємо по 30 грн, коли на заправці він коштує 22-23 грн.? А все, нібито, чесно, бо через тендер. Але, якщо б держава постановою Кабміну зробила граничні ціни, що дорожче, ніж за 23 гривні бензин ми не купуємо на цей тиждень, тобто ввела певні рамки, тоді все - ніхто не має права вийти за цю ціну. Тобто у нас свідомо завищені ціни, і прокурори ніде не можуть нічого знайти, бо був тендер і через "ПроЗоро" пройшла вся процедура.

Світ живе дуже просто: є чорне і є біле, інакше не може бути. А у нас усе перемішали, і чорне, і біле, і всі свідомо мусять йти на порушення. Пішли на порушення - прийшли перевірки, щось знайшли, треба відкупитись, і кругова порука, у нас настільки все переплетено, що буде складно вийти з цього.

 

- Щодо реформ, як оцінюєте реформу поліції, Хатія Деканоїдзе нещодавно заявила, що вона йде з посади...

 

- Вони як прийшли, так і пішли. Власне єдина реформа, яка мені подобалась - це створення патрульної поліції, і в Івано-Франківську зокрема. Звичайно є нарікання, але мені сподобалось. Зокрема те, що навіть крутелики перестали розмовляти по телефону при їзді, перестали паркуватися де-небудь, почали боятися, бо поліцію уже не пошлеш, перепрошую, чи не відкупишся, тут люди не дивилися на авторитет, депутат – не депутат, джип-не джип, порушив - складали акти і виписали штраф. І це правильно, це мені подобається, так має бути. Бо у нас багато крутеликів, які мають по 50 посвідчень, а виїжджають на кордон, одягають пасок і їдуть зі швидкістю 50 км/год, бо там треба дотримуватися Закону. Так і в нас потрібно дотримуватись Закону.

Я не знаю наскільки і чия заслуга у створенні поліції, але система уже працює.

 

- Поговоримо про місцеві бюджетні проблеми. Оскільки доходить час до кінця року, Ви як голова бюджетного комітету Івано-Франківської обласної ради як прокоментуєте виконання бюджету загалом. Цікаво, як виконується бюджет в Івано-Франківську зокрема, бо там є певна суперечка щодо перевиконання.

 

- Загалом не пригадую такого року, щоб так гарно йшов бюджет. І обласний, і міський. Якщо за десять місяців Івано-Франківськ має перевиконання 247 мільйонів – це дуже багато. Це виходить, що близько мільйона і ста тисяч у день міський голова тільки по загальному фонду може витратити додатково на потреби міста. Єдине у чому суперечки – протягом року збільшувалась дохідна частина, відповідно збільшували видаткову частину, тому перевиконання на сьогодні називає менший, бо рахує його вже після уточнення бюджету на протязі року, але від початку прийнятого року в січні 2016 року до фактичних показників - перевиконання 209 мільйонів гривень тільки по загальному фонду за десять місяців, що становить близько 40% перевиконання. При плані на січень – жовтень 518 млн. грн. надійшло 727 млн. грн. Мова йде про власні надходження міського бюджету. Крім цього, є ще дотація. По спеціальному фонду бюджет міста перевиконано на 38 млн. грн.

Я дав запит не лише міському голові, а й у інші бюджети, для того, щоб провести аналіз, як і куди використовувались кошти, для того, щоб мати інформацію і відповідно інформувати жителів міста і області. Поки що, на жаль, місто не відповіло. Чекаємо. Якщо не буде відповіді - будемо піднімати питання на сесії обласної ради, але цю інформацію обов’язково дістану і оприлюдню для того, щоб усі жителі її бачили. Це одна з наших позицій на початку року – прозорість бюджету. Бо якщо ми, наприклад,  проведемо тендер і купимо річ у два рази дорожчу – і це законно, бо тендер провели і ми вибрали найдешевшу пропозицію, але коли ми оприлюднимо, що ми купили цю річ у два рази дорожчу і покажемо, до прикладу, що таке управління вибрало найдешевшу пропозицію таку то, наприклад якась школа купує хліб по 25 гривень, а він коштує 7-8 гривень, і люди побачать і запитають чому ви купуєте дорожче.

 

- Наскільки прозора обласна рада? Є багато управлінь, які на Ваші запити надають ціни по яких і що саме купують?

 

- Звичайно дають і вони зараз зобов’язані публікувати на своїх сайтах і публікують, що вони купують, і там, де ми контролюємо, в цьому році абсолютно нормальні ціни. Там де місто має свій бюджет і воно не звітується, як обласні заклади, тому що в рішення про обласний бюджет ми обов’язково передбачили цю норму і рекомендували зробити всім радам. На жаль,  дуже мало міських і районних рад прийняли цей пункт, тому що не всім вигідно показувати ціни, бо знаєте, поки що корупцію не побороли, «відкати» ніхто не відмінив, і, на жаль, багато чиновників на сьогодні зловживають своїм службовим становищем, в тому числі і у державних закупівлях.

 

- На сесії Івано-Франківської міської ради депутат від УКРОПу Мстислав Тарас зачитував свій депутатський запит щодо перевиконання бюджету, то мер Руслан Марцінків не зовсім навіть адекватно себе повів, почав вимикати мікрофон, щось викрикати, чому така реакція? Вони кажуть, що перевиконання 50 мільйонів, базуючись, напевне, на тому, що бюджет протягом року по декілька разів змінювався...

 

- Вони на 150-160 мільйонів уже уточнили і тому власне у своєму запиті я попросив показати, якими рішеннями вони збільшили дохідну частину і на які видатки направили ті 150 мільйонів. А тих 50-60 мільйонів, точну цифру зараз не назву, вони ще не розподілені, а 150 уже розподілені, тому всі повинні знати на що, бо це не є приватні кошти мера чи ради, це кошти платників податків. Це кошти, за які живе місто, гроші громади. І тут як і в кожній сім’ї кожен повинен мати звіт. Те, що міська рада є оператором, розпорядником цих коштів – це одна справа, вони отримали довіру, їх вибрали, це згідно закону.

 

- Як ви можете в цьому контексті прокоментувати ситуацію, що вже майже рік працює міська рада і двоє депутатів міської ради, які висловили побажання працювати в бюджетному комітеті - Володимир Олійник та Дмитро Чміль, до цього часу не розподілені по комітету і не працюють у ньому , як того вимагає закон та політична коректність?

 

-  Тут слово непрофесіоналізм не підходить. Єдине – страх. Вони бояться прозорості. Бо в обласній раді є шість фракцій, і всі депутати розподілені та мали можливість бути у всіх комісіях. У нас в бюджетній комісії є 12 членів і це представники абсолютно всіх фракцій, навіть з двох найбільших фракцій по три представники. Між депутатами пропорційно поділені всі фракції. Для того, щоб прийняти рішення, у міській бюджетній комісії є 6-8 членів, і якщо зайде один опозиціонер – все-рівно у них є достатньо голосів, щоб прийняти рішення. Але, напевне, не треба щоб він був там, щоб не бачив що робиться. Інакше я пояснити не можу.

 

- В чому відмінність УКРОПу від інших партій? Є партії з давньою історією, які пройшли свій максимум, пройшли свій ренесанс, скажімо БЮТ уже має трохи більше позицій, ніж на останніх виборах до Верховної Ради. Що пропонує УКРОП, чому про УКРОП говорять, що це сучасний патріотизм? В чому його відмінність?

 

- УКРОП це партія, яка створена після Майдану. У нас фактично всі люди, які не були у Верховній Раді. Так один з "найстарших" за стажем депутатів це Олександр Шевченко, який вперше був обраний у 2014 році.

Тому, чого потребує держава – це повної зміни еліт, бо на жаль у нас багато депутатів, в тому числі ті, які зараз в опозиції, які дуже гарно виступають на всіх телешоу, програмах, але з 90-их років вони були депутатами і мали можливість працювати у владі, в опозиції, потім знову у владі - в опозиції і великих змін в державі за цей час не відбулося.

На наш погляд повинно бути максимально повне оновлення всіх депутатів і виконавчої гілки влади, а усунення корупції ефективніше не через створення додаткових органів, а через максимальне спрощення і прозорість процедур та повноважень чиновника.

Насправді це нескладно зробити, потрібна політична воля, якої ні сьогоднішнє керівництво, ні представники так званої опозиції не мають. Тут іде просто боротьба: за своє збагачення - тих, що при владі, і за збереження колись уже награбованого - тих, що в опозиції.

Тому наша позиція абсолютна - іти на вибори з максимальною кількістю нових людей, не обтяжених цим «корупційним досвідом».

І є багато прикладів, як можна робити позитивно, якісно і швидко – до прикладу дороги, які будуються в Івано-Франківській області. Але бачимо, зараз хтось свідомо почав антикомпанію проти фірми, яка робить дороги в області, бо фірма, яка працює робить дешевше, швидше, якісніше, з гарантією на 10 років і без «відкатів». Власне тому і дешевше виходить. І дуже напевне комусь це не подобається, бо розумієте, скільки в попередні роки кралося коштів на дорогах.

 

І в контексті награбованого, уже оприлюднені електронні декларації доходів. Це здійняло хвилю обурення у суспільстві, хоча звичайно люди знали, що є немалі статки, проте деякі декларації стали для людей відкриттям. Яка ваша думка з цього приводу?

 

- Тут є дві категорії: є люди, які прийшли з бізнесу і я їх розумію, тому що вони не хочуть працювати в умовах корупції, а хочуть працювати чесно і прозоро, хочуть змінити систему. Я знаю багато колег, які прийшли з великими статками і які сказали, як тільки держава позбувається корупції – ми йдемо у бізнес, а політикою нехай займаються політики. Інша категорія це політики, які цілий час при мандатах і чиновницьких посадах і ніколи не були в бізнесі. Ми, вже трохи досвідчені в політиці, бачимо, що в 90-ті, у 2006 та 2007 роках на виборах у різних партіях знаходяться одні і ті ж, дуже мало прізвищ змінюється.

Мені дивно, як може міністр і багато високопоставлених чиновників тримати готівку вдома, коли мільйони людей втратили свої заощадження в банках. Тобто вони напевне самі не довіряють системі. Також мене дуже дивує, коли після Майдану прийшли люди і показали великі статки. До прикладу, як керівник податкової, показуючи великі статки, іде на зарплату 15 тисяч гривень, виникає питання чому? Цю систему потрібно побороти. А зараз кожен чиновник, хто заявив про свої статки, повинен пояснити звідки те все.


22.11.2016 1566 0
Коментарі (0)

29.11.2024
Олег Головенський

Під час своєї передвиборчої компанії Дональд Трамп запевнив, що якщо він виграє вибори, то за його президентства впровадження CBDC в США буде заблоковане. Що таке ці CBDC? Це — Central Bank Digital Currency (цифрові валюти центральних банків).

652
27.11.2024
Микола Сторожовий

В Івано-Франківську з кінця жовтня 2024 року офіційно розпочали роботу мовні волонтери-інспектори, діяльність яких спрямована на контроль за дотриманням мовного законодавства та популяризацію української мови. Фіртка поцікавилася, з якими порушеннями найчастіше стикаються мовні волонтери?

1178
26.11.2024
Тетяна Сорока

Про ПТСР, його наслідки та лікування журналістці Фіртки розповів завідувач кафедри психіатрії, наркології та медичної психології Івано-Франківського національного медичного університету, доктор медичних наук Михайло Пустовойт.

2508
22.11.2024
Тетяна Дармограй

​Про те, як живе Івано-Франківськ в умовах повномасштабного російського вторгнення в Україну та як місцева влада реагує на виклики, пов’язані із війною, журналістка Фіртки поспілкувалась з міським головою Русланом Марцінківим.

1354
19.11.2024
Вікторія Матіїв

Як змінився рівень дитячої злочинності, булінг, випадки сексуального насильства та самогубств, розшуки дітей, збільшення кількості злочинів, пов'язаних з наркотиками та поради для батьків, журналістка Фіртки поспілкувалася з начальницею відділу ювенальної превенції Головного управління Нацполіції в Івано-Франківській області Аллою Бойчук.

2006 9
02.11.2024
Тетяна Дармограй

Про службу в АТО/ООС, перший день повномасштабного нападу, найважчий бій, одруження під час війни та що зробить першим після перемоги України, Артем Ткаченко розповів в інтерв’ю журналістці Фіртки.

2923

Теперішні жлоби і жлобихи збирають величезні аудиторії – від кількох тисяч й аж до десятків мільйонів завсідників соціальних мереж. Але суть та сама.

696

«Хресні ходи», «молитовні стоянія» образ «жертви» та численні відео всіляких «батюшок» та вірян московського патріархату після об’єднання українського православ’я нікуди не зникли. Вони далі  продовжують розхитувати українське суспільство.  

758

Багато можна зробити завдяки слову: надихнути, підтримати, захистити, навчити, але так само і принизити, образити, вбити. Особисто мене дивує той факт наскільки широко розповсюджена нецензурна лексика серед дітей. 

1661

У статті розглядається бездіяльність окремих посадових осіб щодо подолання корупції в Україні, яка має руйнівні наслідки у безпековому напрямку. 

1645
28.11.2024

Багато хто, бажаючи схуднути чи поліпшити здоров'я, звертається до модних дієт. Але правда в тому, що більшість дієт не дають тривалого результату і навіть можуть нашкодити організму.  

346
25.11.2024

Радісна новина для всіх поціновувачів азіатської кухні! Roll Club – відома мережа ресторанів суші з багаторічним досвідом роботи в Україні – тепер і в Івано-Франківську!

457
20.11.2024

Харчування під час війни немає відрізнятись від звичного раціону, який був у мирний час, та обов'язково повинне бути збалансованим. 

18366
30.11.2024

Захист Батьківщини випливає із четвертої Божої Заповіді, яка трактується: "Шануй батька і матір". А Батьківщина — це наша друга матір, тому добрі діти, звичайно, свою маму захищатимуть.  

7480
25.11.2024

Християнська сім'я бере на себе відповідальність жити разом аж до смерті: у любові, вірності, чесності та послуху подружньому.  

3657
21.11.2024

Вхід у храм Пресвятої Богородиці належить до дванадцяти найбільших свят церковного літургійного року, тож це означає, що треба відвідати в церкві богослужіння. 

1043
18.11.2024

Отець каже: виконайте заповідь Божу – вшануйте свято Боже молитвою у храмі, а житейське на цей день відкладіть.

10780
26.11.2024

Оцінюватимуть фіналістів члени міжнародного журі з п'яти європейських країн.

293
29.11.2024

Цей закон набуде чинності з 1 грудня.

292
28.11.2024

2024 рік — це рік, коли у громад забрали військовий податок на доходи, військове ПДФО.

484
24.11.2024

Керівництво Франції вважає, що українське військо може завдавати ударів французькими ракетами великої дальності лише в цілях самооборони. Наразі невідомо, чи зброю французького виробництва вже використовували для атак.  

450
23.11.2024

Водночас 33% респондентів із заходу однозначно не підтримують проведення місцевих виборів під час війни, а 16% — скоріше не підтримують.  

684