Некультурне обличчя Івано-Франківська

Цінність Івано-Франківська як міста з оригінальною стародавньою архітектурою втрачається з кожним днем. І таке враження, що цей процес вже не зупинити. Будівлі, якими свого часу пишався Станиславів (історична назва Івано-Франківська), одна за одною йдуть у небуття. Натомість з’являються новобудови та торгові центри без жодного натяку на художній смак

Ляпас від ЮНЕСКО

 

Те, що історична спадщина Івано-Франківська не потрапить під охорону ЮНЕСКО, стало відомо у 2009 році. Міжнародна організація поставила хрест на рожевих мріях місцевих краєзнавців зберегти стародавню архітектуру. Причина банальна – недотримання елементарних норм і правил будівництва в історичній (вона ж центральна) частині міста. Адже принципи ЮНЕСКО базуються на тому, що місто має мати автентичну забудову, без жодних змін чи перебудов. Натомість в Івано-Франківську поряд із стародавніми церквами та будинками сучасні торгові центри зі скла, металу та пластику. Про якусь гармонію чи архітектурний ансамбль годі й говорити. У жодній європейській країні місцеві мешканці такого злочину б не дозволили. У нас же галас підняли лише краєзнавці. Саме тоді вони всерйоз заговорили про те, що державна служба охорони культурної спадщини Івано-Франківського Головного управління туризму і культури ОДА не виконує належним чином своїх функцій.

Чи поліпшились справи зараз? Судіть самі. Минулого місяця підприємець, який орендує квадратні метри у військовому готелі «Зірка» (збудований у 1904 році як перший спеціалізований готель у місті) прорізав двері на центральну вулицю. І це при тому, що готель є пам’яткою архітектури місцевого значення. Але найцікавіше, що коли почали з’ясовувати, чи мав він на це право, виявилось, що мав. Бо отримав дозвіл від того ж таки управління охорони культурної спадщини. І зовсім свіжий приклад – наприкінці березня обвалилася стіна солодового цеху пивзаводу, що є пам’яткою промислової архітектури XVIII століття національного значення. Це одна з найдавніших споруд у місті, яка була споруджена ще у 1767 році. Наразі споруда перебуває у власності будівельної компанії «Гаразд Україна», яка поряд будує черговий торговий центр. Власники ж компанії кажуть, що споруда була старою, тому і завалилась.

 

В усипальниці Потоцьких розтріскуються стіни

 

Теперішній Івано-Франківський обласний художній музей знаходиться у колишньому костелі-усипальниці (Костел Непорочного зачаття Діви Марії) засновників міста – панів Потоцьких. Суттєві тріщини на його стінах почали з’являтись близько двох років тому. І хоча споруда є найдавнішою архітектурною пам’яткою Івано-Франківська, з’ясувати, від чого вони утворюються, до цього часу не можуть. Бо грошей не дає ані Міністерство культури, якому неодноразово писали листи, ані обласна влада, яка лише обіцяє виділити гроші, а коли доходить до голосування за це питання, то воно навіть не піднімається на сесії, принаймні, так вчинило попереднє скликання Івано-Франківської облради.

А от чи достоїть музей до того часу, як гроші з’являться, сказати важко. Бо споруда усипальниці є особливою, і ця особливість стане зрозумілою, коли повернутися до історії її будівництва.

Історія свідчить, що проблеми у теперішнього Художнього музею, який свого часу був першою сакральною спорудою Івано-Франківська, почались майже одразу після його будівництва. За словами краєзнавців, причина у тому, що будувався костел не фаховим архітектором, а військовим інженером французом Каролем Беное, якого запросили засновники міста – Потоцькі. Певно, що його прорахунки далися взнаки, і на усипальниці, що була зведена у 1672-1703 роках, вже через тридцять років утворилась тріщина. І наступникам довелося добре попотіти, аби зберегти від руйнування Костел Непорочного зачаття Діви Марії.

Як релігійна споруда з перервами костел проіснував аж до 1957 року. Пізніше тут відкрили музей мінералогії інституту нафти і газу. А вже з 1980 року до сьогодні костел закріплений за Художнім музеєм. І хоча у ньому зберігаються одна з найбагатших в Україні колекцій сакрального мистецтва, грошей на його утримання виділяють вкрай мало. «Для нормальної роботи нам потрібно на рік хоча б 1 мільйон 600 тисяч гривень, а виділяють у п’ять разів менше», – каже директор музею Михайло Дейнега. Про який ремонт музею у такій ситуації можна говорити. А він вкрай необхідний. Приблизно два роки тому на тильній стіні (вівтарна частина костелу), починаючи від підлоги і до самої стелі, утворилась тріщина. Працівники музею кажуть, що чітко видно, як стіна відділяється, хоча починалося все з маленьких тріщин. А на сьогодні розтріскування помітне практично на кожній стіні. За попередніми підрахунками, для того, аби зняти шар штукатурки та подивитись, наскільки відходить цегла, потрібно 300 тисяч гривень. Скільки коштуватиме ремонт, бояться навіть рахувати.

 

 

Щодо можливих причин руйнування, то чиновники називають повінь 2008 року, мовляв, тоді відбулось значне підняття ґрунтових вод, навіть мають висновок місцевих науковців. Але при цьому не хочуть бачити, що по обидва боки Художнього музею дарма, що це історичний центр міста, відбувається інтенсивне будівництво, риються котловани і забиваються сваї, хіба ж встоїть у таких умовах 300-річна будівля?

 

 

Від палацу Потоцьких залишаться лише ворота

 

Не краща ситуація і з іншою спорудою, що теж стосується Потоцьких – яку досі називають палацом. На сьогодні від історичних споруд залишились ворота і декілька будівель, які назвати палацом язик не повертається. Може б не все так сумно виглядало, аби у цього об’єкту був власник. Бо наразі, хто ним розпоряджається, зрозуміти важко, але ясно одне – за роки бездоглядності «палац» практично втратили. За словами голови Івано-Франківської ОДА Михайла Вишиванюка, єдине, що ще можна довести до ладу – ворота, все інше потрібно зносити.

 

 

Взагалі, якщо говорити про цей палацовий комплекс, то яскравіший приклад недбальства в Івано-Франківську треба ще пошукати. І не в останню чергу тут винні місцеві посадовці.

Історія така. В часи тотальної приватизації у власність Карпатської нафтової компанії якимось дивом потрапила пам’ятка архітектури XVII століття – Палац Потоцьких, в якому свого часу розміщувався військовий госпіталь. Але тривало це недовго. Шість років тому Генеральна прокуратура порушила кримінальні справи проти чиновників Міністерства оборони за перевищення повноважень під час приватизації 7 військових містечок в Івано-Франківській області. В результаті було вирішено, Палац повернути. Але у чию власність, так і не визначили. Спочатку у 2006 році прийняти Палац Потоцьких у комунальну власність погодилась обласна рада. А через рік таке ж бажання висловила й Івано-Франківська міська рада. Прикро, але досі через різні юридичні нюанси остаточно не оформлене право власності ані обласною, ані міською радою. Тому доки триває визначення господаря, будівлі тріскаються та заростають чагарниками.

Але це не забороняє місцевій владі декларувати свої плани щодо реставрації Палацу. За словами міського голови Віктора Анушкевичуса, на цьому місці має бути культурно-історично-туристичний Галицький центр. Навіть більше того, у міському бюджеті передбачено 150 тисяч гривень на реставрацію старовинних воріт. Готовий Івано-Франківськ профінансувати і розробку проектно-кошторисної документації для реставрації Палацу Потоцьких; на це виділять 1,5 млн грн, а от на самі роботи проситимуть гроші у держави. За попередніми підрахунками, потрібно щонайменше 30 мільйонів гривень.

 

Федір Маляренко,
спеціально для ЗІКу


08.04.2011 2146 12
Коментарі (12)

Jozef 2011.04.08, 16:24
Повінь 2008 у голові чиновників.Вона аж ніяк не могла вплинути на стіни старих будівель,що простояли по 150 та більше років. А чому б не зібрати і не розстріляти всіх мерів Івано-Франківська розпочинаючи з громадянина США Тайліха і закінчуючи гром.України Анушкевичусом,що підписує угоди з Арлінґтоном і не бачить проблем у себе під носом.А вкупі з ним пустити на дно Дністра всю дебільну архітектуру Івано- Франківська завдяки якій за останніх 25 літ обличчя міста змінилось до невпізнання.Де ви,паршивці, штибу Гаркота з його ущільненням, навчались?
Пес 2011.04.08, 17:15
Йоську ти хоч і кажеш місцєма правду, такой дебіл. То шо підписує угоди мер то добре. То ніяк не впливає на рунування будинків. Підписувати угоди треба, їздити треба, запрошувати гостей треба. А решта шо ти написав, то всьо правда.
Вася 2011.04.08, 17:53
Звісно, всі охоронники та архітектори козли, не спорю. Але ЮНЕСКО нам ніколи і не світило, попустіться. Тепер питання: що нового нам повідомив автор? Для чого витрачати час на читання цього опусу?
Кук 2011.04.09, 14:47
Носяться всі з "палацом потоцьких" так, що можна подумати, ніби той палац справді існує. Та нема ніякого палацу, при чому вже давним-давно. Ці споруди - навіть не памятка архітектури. Крім воріт там нічого цінного нема, просто руїни шпиталю. Знести і збудувати щось вартісне, або парк насадити, ото й увесь вихід. А що місто зіпсули... Місто - не тільки набір гарно викладених каменюк, а ще й ті, кому це потрібно. Зараз у Франківську таких майже нема. "Шановна громада" нинішня цілком задовольняється кількаповерховими стайнями. Ото й будує собі велику скотоферму.
Армані 2011.04.09, 18:30
Вася і Кук не зрозуміли суть статті, а шкода - живіть у кількаповерхових стайнях і так років за 20-30 показуйте їх своїм дітям і онукам, як зразок вцілілої архітектури ХХІ століття
Вася 2011.04.10, 12:52
Армані, ви раптом не автор статті? Якось неоковирно встали на захист. Я не хочу стаєнь, мені теж болить історичний Франківськ, я висловив думку про публікацію. Непрофесійно, без знання справи, нічого нового. Що знали, про те й дізналися. Якщо на ЗІКу це писалося для мешканців інших міст (може, вони й не в курсі), то на Фіртці воно виглядає смішно.
Василь І. 2011.04.10, 15:59
Критикувати автора, звісно, легше. Важче змусити владу ("голубу", "помаранчеву" чи інш.) системно підійти до цього. Маю на увазі через обговорення з громадою, ученими владі слід затвердити заходи, виділити кошти і поетапно, крок за кроком, привести до ладу нашу культурну спадщину. До речі, скільки в місті профільних громадських організацій, які відповідно до своїх правоустановчих документів беруть на себе обов"язок захищати історичну спадщину ?.. Я теж не чую їх. І останнє. Зверніть увагу на блогерів Фіртки, які були чи є владоможцями. Не пишуть вини на цю тему. Вона важка і небезпечна для власного іміджу. Ніхто з них не може похвалитися вагомими успіхами. Саме вони дозволяли (прямим чи опосередкованим чином) забудову центральної частини міста сучасними аржітектурними об"єктами, саме вони причетні до того, що власники будівель-об"єктів архітектурної спадщини не доглядають їх. Депутати - мовчать, виконавча влада - мовчить, прокуратуру - теж не чути, громада (в основній своїй масі) - мовчить. "На всіх язиках все мовчить, бо благоденствує". Ф.Маляренку дякую. Небайдужа людина. Пишіть ще на цю тему. Підтримую.
Фелікс 2011.04.10, 20:50
Все написане правда. Ми з кожним днем втрачаємо пам"ятки. Нині мав нагоду пройтися "стометрівкою", детально передивився кожен будинок на ній. Ті будинки, що належать до польської та австрійської архітектури жахливо і незграбно завішені рекламою - "до кольору і вибору" - яка жахливо псує їхній вигляд. А хтось давав дозволи на ту рекламу, вона не просто так з"явилася: вийшов і прибив собі. Як є відділ збереження пам"яток в області, то чому він закриває очі на то все?
S 2011.04.11, 09:14
Не вірю, що споруду комплексу Потоцьких не можна зберегти! Не вірю! Те, що праця і кошти потрібні фантастичні - повірю, а в те, що все зруйнувати - ні!!! Це голова ОДА намагається все таки надати Бахматюку цю землю. Якби Бахматюк мав совість, бо це найбільше з його хитромудрогсті така сьогодні ситуація - то доклав би своїх мільярдів у збереження палацу. Так мабуть вчинив би європейський і шляхетний мільйонер. Але... у нас не судилось.
ФДМ 2011.04.11, 19:24
Млять, я просто холодний з статті. Що нема в області кого спитати за то, що діється в обласному центрі. Блін, як є управління охорони пам"яток ОДА, то першими треба брати їх за шкірку і питати - що ти зробив, щоб зберегти центр? Нічого не зробив іди шукай іншу роботу!!!! Давидяк і його корумпований відділ шо мають ціле місто десь???? Шо нема ради на цих уродів??? Звільнити на х4й з вовчим білетом для державної роботи, хабарюги млять!!!
Роман 2011.04.11, 20:02
Ситуація з обвалом пивзаводу і коментарями влади має якісь непонятки. Пивзавод упав вже майже два тижні тому, а небайдужа громадськість не почула ніякого поважного коментаря. Почули ми що на апаратній нараді в міського голови нічого не говорили за обвал пивзаводу і то що Давидюк у всьому звинувачує недогляд Панчишина. Це називається з хворої голови на здорову. У нас немає ВІДПОВІДАЛЬНИХ людей за збереження памяток ні в області ні в місті бо інакше все б було по іншому. Якби люди дбали за памятки то одразу місто і область мали б виступити спільним фронтом, а так вони гризуться у пошуках винних між собою що свідчить шо вони далекі від справи, а тільки є бюрократами. Мали би бути якась спільна конференція де би були заступники з гуманітарної сфери і міста і області і обговорили цю справу, нема значення що памятка в приватних руках. Вона є НАЦІОНАЛЬНОГО значення, не можна щоб тепер це так зійшло з рук. Винні мають відповідати за законом: від найнижчого клєрка до найвищого. Чи хтось наївно вірить що пивзавод упав сам? Я не вірю і думаю, що Костю Бородайко казав робітникам потрохи витягати несучі конструкції, а поруч бив стовпи для свого торгового комплексу власник АРСу Рудніцкій, який мав на то дозвола від відділу збереження памяток архітектури області. Як легко отримати якісь дозвіл у місті самі можете спробувати – зайдіть і скажіть що хочете будувати коло памятки. Отримаєте або одразу відмову або як маєте знайомих тарифу і все буде добренько. Мої прогнози які можемо увидіти в найближчий час. Область захоче у всему зробити винним місто. Місто нічого справді не робить і все проковтне. Буде попсовано багато паперу. Власник пивзаводу вийде сухим з води за будь яких умов бо якби вони не були для нього сприятливими то він би не будувався. Ніхто не буде відновлювати пивзавод хоча в Європі це би зробили. Анушкевичус нічого не спитає з Панчишина а Вишиванюк з Давидюка. І за таких умов колись ще одна памятка рухне. Доки не минув термін давності треба зразу брати за я@ця Давидюка і Панчишина і єдиною наукою для всіх має стати їхній відхід від збереження архітектури міста а Бородайка треба зобовязати відбудувати пивзавод бо за охоронними умовами він мав дбати за його збереження. Пропоную щоб на всіх памятках всеукраїнського значення була таблиця ше з вказанням приватного власника – щоб населення бачило хто і як дбає за нашу культуру. Оце все написав і згадав собі сіті-морди з лічильником корупції Луценка. Треба таке саме нам зробити лиш щоб лічильник показував кількість памяток які втратили місто і область. Люде не мовчіть, бо скоро не буде на шо подивитися і будете ходити в камяних мішках, які зовсім заступлять сонце!!! Газети друкуйте матерыали про те шо роблять з нашою архітектурою!
Фелікс 2011.04.12, 16:45
Ромку, а питаннячко про Твої прогнози: як пам"ятка національного значення, то чому нема якоїсь реакції з Києва? Там же ж є якийсь урядовий комітет, що на всеукраїнському рівні слідкує за пам"ятками
26.11.2024
Тетяна Сорока

Про ПТСР, його наслідки та лікування журналістці Фіртки розповів завідувач кафедри психіатрії, наркології та медичної психології Івано-Франківського національного медичного університету, доктор медичних наук Михайло Пустовойт.

518
22.11.2024
Тетяна Дармограй

​Про те, як живе Івано-Франківськ в умовах повномасштабного російського вторгнення в Україну та як місцева влада реагує на виклики, пов’язані із війною, журналістка Фіртки поспілкувалась з міським головою Русланом Марцінківим.

846
19.11.2024
Вікторія Матіїв

Як змінився рівень дитячої злочинності, булінг, випадки сексуального насильства та самогубств, розшуки дітей, збільшення кількості злочинів, пов'язаних з наркотиками та поради для батьків, журналістка Фіртки поспілкувалася з начальницею відділу ювенальної превенції Головного управління Нацполіції в Івано-Франківській області Аллою Бойчук.

1183 5
02.11.2024
Тетяна Дармограй

Про службу в АТО/ООС, перший день повномасштабного нападу, найважчий бій, одруження під час війни та що зробить першим після перемоги України, Артем Ткаченко розповів в інтерв’ю журналістці Фіртки.

2617
28.10.2024
Олег Головенський

Коли у своїй перевиборчій компанії Дональд Трамп успішно використав фактор криптовалют (а в США з 336 мільйонів американців, за різними оцінками, ними володіють від 50 до 100 мільйонів — тобто чи не кожна родина), то це значно додало як рейтингу кандидату в президенти, так і цікавості до теми головної криптовалюти – біткоїна, який ще називають «цифровим золотом».  

1966
19.10.2024
Микола Сторожовий

600 мільйонів гривень — саме стільки Івано-Франківська громада спрямувала на підтримку захисників у 2024 році. На що насправді спрямували ці 600 мільйонів і яку допомогу можуть отримати військовослужбовці, ветерани та їхні родини в Івано-Франківську?

2202

Теперішні жлоби і жлобихи збирають величезні аудиторії – від кількох тисяч й аж до десятків мільйонів завсідників соціальних мереж. Але суть та сама.

271

«Хресні ходи», «молитовні стоянія» образ «жертви» та численні відео всіляких «батюшок» та вірян московського патріархату після об’єднання українського православ’я нікуди не зникли. Вони далі  продовжують розхитувати українське суспільство.  

403

Багато можна зробити завдяки слову: надихнути, підтримати, захистити, навчити, але так само і принизити, образити, вбити. Особисто мене дивує той факт наскільки широко розповсюджена нецензурна лексика серед дітей. 

1348

У статті розглядається бездіяльність окремих посадових осіб щодо подолання корупції в Україні, яка має руйнівні наслідки у безпековому напрямку. 

1326
25.11.2024

Радісна новина для всіх поціновувачів азіатської кухні! Roll Club – відома мережа ресторанів суші з багаторічним досвідом роботи в Україні – тепер і в Івано-Франківську!

163
20.11.2024

Харчування під час війни немає відрізнятись від звичного раціону, який був у мирний час, та обов'язково повинне бути збалансованим. 

18102
16.11.2024

Інфляція на споживчому ринку в жовтні 2024 року порівняно з вереснем на Прикарпатті становила 1,6%, з початку року — 8,9%, в Україні — 1,8% та 8,4% відповідно.  

1060
25.11.2024

Християнська сім'я бере на себе відповідальність жити разом аж до смерті: у любові, вірності, чесності та послуху подружньому.  

3405
21.11.2024

Вхід у храм Пресвятої Богородиці належить до дванадцяти найбільших свят церковного літургійного року, тож це означає, що треба відвідати в церкві богослужіння. 

761
18.11.2024

Отець каже: виконайте заповідь Божу – вшануйте свято Боже молитвою у храмі, а житейське на цей день відкладіть.

10537
15.11.2024

Відсьогодні, 15 листопада, розпочинається великий Різдвяний піст.  

6257
23.11.2024

Під час зустрічі письменник порушив важливі питання, зокрема, чи на часі мова та культура, як зберегти пам'ять про загиблих військовослужбовців і цивільних, а також, що відбувається з культурою в Харкові та містах, де тривають активні бойові дії. 

875
24.11.2024

Керівництво Франції вважає, що українське військо може завдавати ударів французькими ракетами великої дальності лише в цілях самооборони. Наразі невідомо, чи зброю французького виробництва вже використовували для атак.  

190
23.11.2024

Водночас 33% респондентів із заходу однозначно не підтримують проведення місцевих виборів під час війни, а 16% — скоріше не підтримують.  

416
21.11.2024

Роман Боднар — ветеран російсько-української війни, військовий 109 батальйону 10 гірсько-штурмової бригади "Едельвейс"  

3020
19.11.2024

Президент України Володимир Зеленський представив у Верховній Раді план внутрішньої стійкості. Він складається з десяти пунктів.  

734