Історія повторюється, коли її забувають

 

 

Мені свого часу випала нагода побувати в музеї, на який перетворили табір смерті в Освенцімі. Туди щодня приїздять великі групи євреїв. Старі і діти, цілими родинами, шкільними класами. Просто сидять, мовчать, думають, моляться. Вони отримують досвід дотику до історичної трагедії, який не здобудеш з історичних монографій. Історична пам’ять стає особистою. Думаю, після цього люди інакше сприймають і теперішнє, і майбутнє. В Ізраїлі такі поїздки заохочує уряд. Це продумана державна політика.

 

Днями я повернувся з Карелії, з Сандармоху. На вшанування 75-ої річниці жертв масових розстрілів з України до Карелії на Соловки  їздило дві делегації: одна формувалася в Києві, друга - у Франківську. Я був у складі київської.

 

Ми провели в Карелії 10 днів. Це не було схоже на те, що я бачив у музеї Освенціма. На жаль.

 

Багато моїх приятелів – добрих нормальних людей – кажуть: ну так, Сандармох, так, розстріли, табори, ГУЛАГ, страхіття, але ж хочеться жити на позитиві, хочеться простих людських радощів, а проблем і без того вистачає, без нагадувань про жертви і муки… Звісно, ця історична пам’ять незручна, вона позбавляє психологічного комфорту, вона травмує. То для чого нам вона – ця пам’ять?

 

Насамперед, ми ж начебто християни і маємо пом’янути  і вшанувати загиблих мученицькою смертю. Ми згадуємо кількадесят прізвищ тих убієнних, які залишилися в історії – літератури, політики, науки… Але ж інших сотні тисяч невинно убієнних згадуємо скупо, якимсь одним реченням чи рядком. То який справді у цьому ритуалі сенс?

 

А сенс є тільки в аналізі і висновках. Сенс - у подоланні небезпечної наївної ілюзії, що жах не може повторитися, бо він винятковий, немислимий, ірраціональний, бо він - жах. Що розстрілювати сотні людей до 20-літнього ювілею революції , гноїти сотні тисяч в таборах, знищувати мільйони голодом – цього ніколи більше не буде, бо це не вкладається в голову. Насправді, це дуже дитинна і боягузлива позиція. Як ховатися в наметі від урагану, який валить дерева, і сподіватися, що тебе не зачепить, бо ти не бачиш, що робиться навколо.

 

Але якраз оцього – збору й осмислення інформації про Соловки, табори, розстріли, ГУЛАГ – маємо тепер найменше. Коли ми перетинали кордон, російські прикордонники без жодних пояснень відмовили у в’їзді історику і журналісту, досліднику Соловків і Сандармоха Сергію Шевченку. Ясно, що це не випадковість.

 

Нам взагалі допомагають забувати. В Росії обмежили доступ до архівів, а Соловки потрохи, але наполегливо перетворюють на такий собі центр релігійного туризму з перлиною архітектури – чоловічим монастирем на мальовничих островах у Білому морі. Цього року навіть українські дипломати в Росії вперше за роки проігнорували усі заходи в Сандармосі. Заходи вшанування жертв у Росії ще терплять, але відчувається, що вже через силу.

 

Про це відкрито говорить російський історик, голова «Меморіалу» Карелії, який відкрив для суспільства трагедію Сандармоху, Сергій Дмітрієв. У присутності представників найвищої влади Республіки Карелія і посланців Кремля він називає речі своїми іменами, говорить просто і прямо. Застерігає, що влада йде хибним шляхом, що його країна сповзає в авторитаризм. Що трагедія може повторитися. Людина, яка розкопала усі ці кістки, розуміє, що в житті бувають страшні речі. Тому він не боїться.

 

Коли голова прикарпатської делегації Богдан Ребрик у своєму виступі взявся вихваляти Януковича і «мовний» закон, Дмітрієв сказав: «Я хорошо понимаю украинский язык, но я не понимаю, о чем он говорит!? Чтобы не материться, я лучше выйду». І пішов курити. Я не мав що відповісти йому. Важко пояснити адекватній порядній людині, навіщо комусь їхати за тисячі кілометрів на могили розстріляних українських письменників і вихваляти там антиукраїнський «мовний» закон.  

 

Так Соловки поступово перетворюються з місця пам’яті на піар-майданчик, на сцену для політичних балакунів, для пустої шароварщини. Колись сюди привозили Горького, фотографували, а він у більшовицькій пресі писав, як гуманно поводяться з практично щасливими в’язнями. Тепер сюди возять Ребрика. Хіба історія не повторюється?

 

Сьогодні вже практично не йдеться навіть про збір інформації, про нові розкопки, не кажучи про їх аналіз і узагальнення. Не кажучи вже про участь українців у цих процесах. Натомість я зустрів делегації поляків і німців. Це були журналісти-телевізійники, які знімали документальний фільм про творчість у таборах. Його покажуть на німецькому телебаченні. Українці навряд чи його побачать.

 

Українцям, як і росіянам, наполегливо пропонують все забути. Це означає просту річ: в країні розвивається диктатура, і вона боїться згадок про попередні диктатури та їхні наслідки для звичайних громадян. Влада чудово розуміє значення, дієвість і силу історичної пам’яті, значно краще, ніж пересічні громадяни.

 

Тому дуже важливо туди їхати, і якнайбільшій кількості українців. Доторкнутися до жаху, щоб не допустити його повторення. Бо історія повторюється, коли її забувають.

 

І насамкінець – у мене є питання до наших головних обласних патріотів, які ледь не оголосили монополію на захист історичної пам’яті. Напередодні поїздки до Карелії обласна рада розглядала питання вшанування жертв Сандармоху. Спочатку голова ради і депутати його фракції «Свобода» всіляко блокували прийняття рішення.  А коли його все-таки прийняли без їхньої участі, то керівництво ради зробило все, щоб не виконувати. Фактично «злили» на адміністрацію. І там цим скористалися – сформували склад делегації на свій розсуд. Кажуть, окремих регіоналів рекрутували в примусовому порядку. Тому для мене Ребрикові оди Януковичу і вихваляння «мовного» закону у місцях, де українцям стріляли в потилиці, - це пряма і стовідсоткова заслуга Олександра Сича.

 

Повторюся – сенс тільки в аналізі і висновках. 

 

P.S.  В музеї на Соловецькому острові я прочитав таку фразу: «Найцінніший спротив, який не має шансів на перемогу».

 

 

Депутат Івано-Франківської обласної ради Петро Шкутяк,

 

ГК

 

 

 


22.08.2012 Петро ШКУТЯК 1211 46
Коментарі (46)

Оля 2012.08.22, 13:18
Молодець, Петре!
іван 2012.08.22, 14:55
пане шкутяк, ви ж самі ще недавно вірно служили режиму януковича. а ребрик не варта навіть обговорення.
Оля 2012.08.22, 15:11
До "вані". Петро єдиний за 20 років незалежності голова РДА, який сам написав заяву на звільнення з ідеологічних мотивів. Тому "ванюша" - ні нада ля-ля!
іван 2012.08.22, 15:14
Оля поважаю Вашу думку, але поясніть мені чому ж Петро давав згоду на призначення. призначив його яник і його ідеологія відома.
Правдун 2012.08.22, 15:36
Іване, Петро - порядний чоловік, тобі, думаю, далеко. Дай відповідь сам собі - як би ти поступив у всіх ситуаціях?... А політична кримінальна справа проти Петра від регіональної прократури тебе не переконує, що Петро зовсім не служака Пратії регіонів, як ти хочеш це намалювати. І не відповідай, краще не траба, а лише подумай і дай сам собі відповіді.
іван 2012.08.22, 15:52
я тільки попросив ввічливо мені пояснити чому ж пан Петро давав згоду на призначення. а якийсь "правдун" мене, зовсім незнайому людину звинувачує у непорядності. більше коментарів від вас не хочу, бо ви на них нездатні. А якщо пана Петра будудь захищати такі писаки, то це йому тільки зашкодить.
Правдун 2012.08.22, 15:56
Іване, то ти чесні відповіді дав сам собі про те,як вчинив би на місці Петра? Я не стверджував, що ти непорядний, я не знаю тебе. Але по твоєму "красному письменстві" очевидно, що ти БАНЯК - це без сумнівів.
пугач 2012.08.22, 16:32
100% правда про ребрика: ходяча ганьба політв"язнів і повзуча ницість...
Dj 2012.08.22, 17:06
До "Правдун | 22.08.2012 15:56" ________ БАНЯК - то ти, вуйку ! До тебе людина ввічливо звертається, а ти бикуєш, як останнє чмо !
Правдун 2012.08.22, 17:14
До Dj. А я ввічливо і пояснив людині, що непорядним я його не називав - він сам це сказав. І ввічливо пояснив, що він БАНЯК! А ти зовсім не ввічливо мене обізвав "осаннє чмо". Висновок? Значить і ти - БАНЯК!
я 2012.08.22, 18:22
а от сич дійсно баняк!!!!
НИК 2012.08.22, 21:49
ПЕТРА ПРИЗНАЧИВ ЩЕ ЮЩ. А ЯН НЕ ЗНЄВ. А ВИ НАШІ І ГРИЗЕТЕСІ. ВИДНО МОЛОДЬ.
! 2012.08.22, 21:56
РОЗПОРЯДЖЕННЯ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ № 618/2010-рп Про призначення П.Шкутяка головою Долинської районної державної адміністрації Івано-Франківської області Призначити ШКУТЯКА Петра Зіновійовича головою Долинської районної державної адміністрації Івано-Франківської області. Президент України Віктор ЯНУКОВИЧ 30 квітня 2010 року
долинянин 2012.08.23, 00:21
Петре,забери грошову заставу,хай засудить тебе по політичній кримінальній справі регіональна прокуратура -отримаєш статус політв"язня,отримаєш досвід політичної боротьби "який не здобудеш з історичних монографій та відвідувань музею".
лев 2012.08.23, 01:59
Петре,а тато тобі не розказував,що в Сандармосі (і не тільки в Сандармосі) розстрілювали народ за вказівкою вождів його партії,партійний квиток якої привселюдно відмовлявся в 1991 році здати. Історія...
дослідник 2012.08.23, 03:27
Пропущена важлива інформація від російського історика Юрія Дмитрієва (автор називає Сергієм): "Від блоку "Наша Україна", особисто від пана Ющенка,поступив перший вагомий внесок на будівництво пам"ятника.Мабуть, не всі знають, що у пана Ющенка,з Карелією пов"язане і особисте горе.Саме тут, на будівництві Біломорканалу працював, як політ"язень, його батько-Андрій Ющенко... (книга "Убієнним синам України.Сандармох.- Петрозаводськ:вид.Скандінавія-2005.на ст.7)
Я 2012.08.23, 09:20
Добру справу робиш Петре! Дякую Тобі!
Щукар 2012.08.23, 13:18
п.Петро мав би розуміти,що вбивання клина між тими,хто в певній мірі бореться з теперішньою владою грає на руку саме цій владі.
% 2012.08.23, 13:52
Не думаю, що Сич бореться з владою. Він нею користується. у мене нема підстав думати інакше, а в когось є?
Сова 2012.08.23, 14:03
Тут швидше проблема в психології, Сич - це самозакоханий дядько. І мета його не боротися з кимось, а красуватися: на мітингу, в сесійній залі, перед телекамерою..... Яка там боротьба - все лише для самолюбування собою - "десятою дитиною з бідної сім'ї", яка стала такою "поважною" персоною....
Іван 2012.08.23, 14:25
а хто скаже що при владі на франківщині не патріоти України?
ГЛК 2012.08.23, 18:41
ПАТРІОТ НАШОЇ КРАЇНИ! не розумію людей, які лиють бруд на людей, які роблять добрі справи. не бачив я тих людей, які зараз обливають брудом, щоб приїхали в Київ і стали на захист УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ. перш ніж обливати людину...станьте і щось одне зробіть корисне для нас УКРАЇНЦІВ!!! ПІДТРИМАЙТЕ ПЕТРА ШКУТЯКА - СПРАВЖНЬОГО ПАТРІОТА КРАЇНИ!!! людина яка не здасть національних інтересів!
Симпатик 2012.08.23, 19:56
Всі,хто служить злочинному окупаційному режиму (П.Шкутяк в т.ч.) за законами воєнного часу мали би постати перед військовим трибуналом. А так пан Петро заслуговує на так оцінку: у мирний час не являє цінності, а у воєнний - небезпечний.Як і його тато. Коли Україна позбудеться Шкутяків?!
% 2012.08.24, 10:42
думаю, від таких як симпатик нема користі ні у мирний, ні у військовий час. взагалі нема користі. Побільше б таких людей в Україні, як Петро. Ми б давно вже інакше жили
Сука 2012.08.24, 10:44
Симпатику і іншим гімнюхам. Ти, гімно, одне з другим. Коли Петро голодував під Українським домом, ДЕ ТИ БУВ??? Дрочив тролем по клавіатурі? Проти Петра прокуратура порушила кримінальну справу за нібито розбиття вікон офісу Партії регіонів - питання є? Петро робить нашу з тобою справу, бо ми з тобою сцикуни і не здатні на те, на що здатен Петро. Тому мовчи, гімнюху!
українець 2012.08.24, 13:40
Передвиборна компанія Петра Шкутяка - це рівень його, його прихільників та опонентів.А що зробив, недолуге голодування,чи модна тема судів та зрештою йому і самому невідомо, що хоче зробити для держави.
ОУН 2012.08.24, 15:59
Богдан Ребрик ніде і ніколи не вихваляв мовного закону Колесніченка і Ківалова.Коли Петрусів татусь був делегатом компартійних зїздів і червоним директором Ребрик сидів у большевицьких тюрмах.
вчитель 2012.08.24, 16:28
Жертовність українських дисидентів не викликає сумнівів.Вистояти духом мордовські, пермські політичні табори і не покаятися,не топтати власне сумління, щоб купити волю свідчить про незламний дух української нації. А примазуватися до слави - знеслаючи, дуже низько Петре!
Володимир 2012.08.24, 18:37
Історія не повториться,коли люди почнуть туди їздити за власний кошт і без делегацій, як жиди до Аушвіцу. І нема чого слиною бризкати, що рада грошей на це не виділила, люди яким болить за свої поїдуть і без всяких делегацій. Вишиванюк молодець, відправив делегацію, щоб регіонали краще зрозуміли, що значить геть від Москви. А перед Ребриком вибачтесь, бо то негоже вчити старого політв"язня, як любити Україну. Він незалежність виборював, за народ і мову страдав, поки ваш тато леніна і "нєрушимий" на партзборах славив
Порадник 2012.08.24, 21:10
Рекомендую Петрові відвідати пермський Меморіальний центр вивчення політичних репресій,тут у найжорстокіші ізоляції й у вкрай тяжких умовах утримувалися ув"язненні визнані "особливо небезпечними рецедивістами", через дільницю особливого режиму пройшло 57 ув"язнених, серед них Богдан Ребрик.
Мдааа 2012.08.24, 22:07
може, колись і сидів ребрик, але шо поробиш, змінився - і тепер нахвалює прямих спадкємців тих, хто його відправив у табори. минулими заслугами не можна виправдати нинішнє свинство. І до речі, не бачу ніякого повчання в цій статті і примазування до слави. Петре, давай ріж правду матку. Бо всі тутешні патрійти такі стали як священні корови - творять всяку муйню, а вчіпити їх не можна, бо значить ти неньку не любиш.
Іван 2012.08.25, 01:04
Один человек стал публично оскорблять мудреца: – Ты безбожник! Ты пьяница! Чуть ли не вор! В ответ на это мудрец лишь улыбнулся. Наблюдавший эту сцену разодетый юноша в шелковых шароварах спросил мудреца: – Как же ты можешь терпеть подобные оскорбления? Неужели тебе не обидно? Мудрец опять улыбнулся. И сказал: – Идем со мной. Юноша проследовал за ним в запыленный чулан. Мудрец зажег лучину и стал рыться в сундуке, в котором нашел совершенно никчемный дырявый халат. Бросил его юноше и сказал: – Примерь, это тебе под стать. Юноша поймал халат, осмотрел его и возмутился: – Зачем мне эти грязные обноски? Я, вроде, прилично одет, а вот ты, наверное, спятил! – и бросил халат обратно. – Вот видишь, – сказал мудрец, – ты не захотел примерять лохмотья. Точно так же и я не стал примерять те грязные слова, которые мне швырнул тот человек. Не стоит обижаться на оскорбления – это тоже самое, что и примерять лохмотья, которые нам швыряют. Омар Хаям
% 2012.08.25, 13:18
Іване, якщо ви натякаєте, що Ребрик - мудрець, то у вас своєрідні уявлення про мудрість. Ну ладно, Петро молодий і гарячий. Ви краще почитайте як Дмітрієв себе поводив, якому там жити, і порівняйте з холуйством вашого "мудреця".
Іван 2012.08.26, 09:31
я мав на увазі негативні коменти авторів відносно Петра Шкутяка
українець 2012.08.26, 17:28
"За що воюєм?Боремося з ким?І входим в соте в цю смердючу воду?" Треба відверто визнати,що засуджувати і звинувачувати у нас виходить найкраще,продовжуємо дивитися поглядом авторитетного "істинного російського історика"Дмітрієва,він мудрець,Шкутяк мудрець Обов"язково! А Ребрик не може бути мудрицем-негоже,людина випробувала на собі майже увесь арсенал засобів гамування вільнодумства партійно-радянської системи.І, "Вже вчать мене любити Україну ЇЇ позавчорашні вороги...".
Мдааа 2012.08.26, 17:40
українцю, а хто з ким бореться. автор нормально написав, з ким і за що треба би було боротися. а то що згадав, до чого докотився ребрик - ну то хто в тому, крім ребрика винен? але нам краще про це, ніж не знати. Навіть для того, аби другий раз такого позирища не допустити.
Роман 2012.08.26, 17:43
Петре, читай поезію Л.Костенко, вона пише про таких блазнів,як ти: "То що ж ви, хлопці, що ж ви,хлопці?! Це ж до такого стиду дожили, Б"єте своїх, прокляті дурнолобці, Наївні бевзі, телепні,хохли!"
Мдааа 2012.08.26, 19:59
Романе, добре що ви знаєте кілька рядків з Ліни, але вам ще треба навчитися до місця їх вживати. аби не виглядати бовдуром. Автор просто назвав факти. так, вони неприємні, але від того, що ви будете на них закривати очі, ховати голову в задницю, вони не зникнуть. треба вчитися сприймати правду, в тому числі про себе. Інакше назважди залишитеся такими страусами і телепнями. Петро - респект, що не побоявся сказати правду.
Мдааа 2012.08.26, 20:02
до речі: http://gk-press.if.ua/node/7339
Правдун 2012.08.27, 08:18
Поважаю Петра!
vfhbyf 2012.08.27, 07:46
Як один так і другий не кращий. Яблуко від яблуні далеко не впаде. Як тато так і син зрадить.А п. Ребрик , як і Ющенко втратив вже давно у людей повагу до себе. Видно сидів не за ідею, а за дурну голову, як вискочка. ББо, якщо б був сидів за ідею, то тепер таке не чудив.
Немезіда 2012.08.27, 10:00
Ніякі колишні подвиги не дають права сьогодні на свинство
Тана 2012.08.27, 14:18
Підтримую автора статті! Молодчинка! І за формою і за змістом. Sapienti sat, як говорили римляни. І всім, хто має негатив, маю сказати Петро Шкутяк - винятково скромна, вихована і порядна людина. Саме такою має бути золота молодь. Цей коментар -без ейфорії, але справедливо.
отакото 2012.08.27, 19:00
Якщо такі люди як Петро не замінять існуючу шоблу у владі, то ....ць Україні.
Іван 2012.08.29, 09:49
Петро - козак! Дай Боже Йому! Хай сила духу непокидає його. З глибокою повагою до справедливих вчинків і правдивих слів. А тролям - дрючка в дупу!:)
Redlam 2012.08.31, 21:45
Ось прочитавши статтю, коментарі до неї, оцінюючи ситуацію з протиставлянням Шкутяк - герой, Ребрик - зрадник, більшість людей на стороні Шкутяка пишуть приблизно однакові коментарі: "Симпатику і іншим гімнюхам. Ти, гімно, одне з другим. Коли Петро Голодував під Українським домом, ДЕ ТИ БУВ??? Дрочив тролем по клавіатурі? Проти Петра прокуратура порушила кримінальну справу за нібито розбиття вікон офісу Партії регіонів - питання є? Петро робить нашу з тобою справу, бо ми з тобою сцикуни і не здатні на те, на що здатен Петро. Тому мовчи, гімнюху!" Просто замисліться чи людина написавша це, чи щось схоже, має право на дебати про мовний закон? Голову даю, що 90% "писунків" навіть в очі закону не бачили. Перший хто промовив слова щодо незалежності України - Богдан РЕБРИК. Великий шлях з малого кроку. Після цих слів без єдиної краплі крові Україна стала НЕЗАЛЕЖНОЮ! То як допоможе нам, українцям, Шкутяк показуючи приклад кидання камінням? Породити хаос? Це ницість. Шкутяк - тінь батька. Ребрик - особистість! Особистості - це сила думки, а толпа - стадо бездумних баранів...
02.12.2024
Тетяна Сорока

Про атмосферу у Верховній Раді, творення законів, що змінюють правила гри для бізнесу, для розвитку локальних ініціатив, про майбутні вибори та терміни служби у війську, народний депутат розповів журналістці Фіртки.  

158
29.11.2024
Олег Головенський

Під час своєї передвиборчої компанії Дональд Трамп запевнив, що якщо він виграє вибори, то за його президентства впровадження CBDC в США буде заблоковане. Що таке ці CBDC? Це — Central Bank Digital Currency (цифрові валюти центральних банків).

659
27.11.2024
Микола Сторожовий

В Івано-Франківську з кінця жовтня 2024 року офіційно розпочали роботу мовні волонтери-інспектори, діяльність яких спрямована на контроль за дотриманням мовного законодавства та популяризацію української мови. Фіртка поцікавилася, з якими порушеннями найчастіше стикаються мовні волонтери?

1181
26.11.2024
Тетяна Сорока

Про ПТСР, його наслідки та лікування журналістці Фіртки розповів завідувач кафедри психіатрії, наркології та медичної психології Івано-Франківського національного медичного університету, доктор медичних наук Михайло Пустовойт.

2513
22.11.2024
Тетяна Дармограй

​Про те, як живе Івано-Франківськ в умовах повномасштабного російського вторгнення в Україну та як місцева влада реагує на виклики, пов’язані із війною, журналістка Фіртки поспілкувалась з міським головою Русланом Марцінківим.

1365
19.11.2024
Вікторія Матіїв

Як змінився рівень дитячої злочинності, булінг, випадки сексуального насильства та самогубств, розшуки дітей, збільшення кількості злочинів, пов'язаних з наркотиками та поради для батьків, журналістка Фіртки поспілкувалася з начальницею відділу ювенальної превенції Головного управління Нацполіції в Івано-Франківській області Аллою Бойчук.

2012 9

Теперішні жлоби і жлобихи збирають величезні аудиторії – від кількох тисяч й аж до десятків мільйонів завсідників соціальних мереж. Але суть та сама.

698

«Хресні ходи», «молитовні стоянія» образ «жертви» та численні відео всіляких «батюшок» та вірян московського патріархату після об’єднання українського православ’я нікуди не зникли. Вони далі  продовжують розхитувати українське суспільство.  

759

Багато можна зробити завдяки слову: надихнути, підтримати, захистити, навчити, але так само і принизити, образити, вбити. Особисто мене дивує той факт наскільки широко розповсюджена нецензурна лексика серед дітей. 

1662

У статті розглядається бездіяльність окремих посадових осіб щодо подолання корупції в Україні, яка має руйнівні наслідки у безпековому напрямку. 

1646
28.11.2024

Багато хто, бажаючи схуднути чи поліпшити здоров'я, звертається до модних дієт. Але правда в тому, що більшість дієт не дають тривалого результату і навіть можуть нашкодити організму.  

348
25.11.2024

Радісна новина для всіх поціновувачів азіатської кухні! Roll Club – відома мережа ресторанів суші з багаторічним досвідом роботи в Україні – тепер і в Івано-Франківську!

459
20.11.2024

Харчування під час війни немає відрізнятись від звичного раціону, який був у мирний час, та обов'язково повинне бути збалансованим. 

18367
30.11.2024

Захист Батьківщини випливає із четвертої Божої Заповіді, яка трактується: "Шануй батька і матір". А Батьківщина — це наша друга матір, тому добрі діти, звичайно, свою маму захищатимуть.  

7484
25.11.2024

Християнська сім'я бере на себе відповідальність жити разом аж до смерті: у любові, вірності, чесності та послуху подружньому.  

3659
21.11.2024

Вхід у храм Пресвятої Богородиці належить до дванадцяти найбільших свят церковного літургійного року, тож це означає, що треба відвідати в церкві богослужіння. 

1046
18.11.2024

Отець каже: виконайте заповідь Божу – вшануйте свято Боже молитвою у храмі, а житейське на цей день відкладіть.

10781
26.11.2024

Оцінюватимуть фіналістів члени міжнародного журі з п'яти європейських країн.

297
29.11.2024

Цей закон набуде чинності з 1 грудня.

293
28.11.2024

2024 рік — це рік, коли у громад забрали військовий податок на доходи, військове ПДФО.

487
24.11.2024

Керівництво Франції вважає, що українське військо може завдавати ударів французькими ракетами великої дальності лише в цілях самооборони. Наразі невідомо, чи зброю французького виробництва вже використовували для атак.  

451
23.11.2024

Водночас 33% респондентів із заходу однозначно не підтримують проведення місцевих виборів під час війни, а 16% — скоріше не підтримують.  

686