Чи потрібно повернути Івано-Франківську історичну назву? (доповнено)

 

 

Цього року Івано-Франківськ не тільки відзначає своє 350-річчя, в 2012-му році виповнюється 50 років з часу перейменування Станіславова на Івано-Франківськ. Вже недноразово звучали думки про необхідінсть повернення до попередньої історичної назви міста. Агенція новин "Фіртка" запитала науковців, письменників, громадських діячів щодо того, чи доцільно й чи варто повернути попередню назву міста?

 


29.03.2012 2557 29
Коментарі (29)

Арсен 2012.03.29, 20:57
Замість того, що би щось робити міняли б назви. А які це буде мати наслідки, і для чого це - то вже нікого не хвилює. А ще когось назвати рагулем і більше щастя не треба. Люблять у нас ображати один одного, а ще й себе любити.
фанати 2012.03.30, 11:01
пропонуємо назвати Руслано-Кацабськ, на честь найвідомішої креативної постаті сучасності
Віктор 2012.03.30, 11:57
Навіть мешканці рідного села Івана Франка мали гонір і повернули історичну назву - Нагуєвичі. Ім'ям не можна легковажити, від нього залежить і доля чи то людини, чи міста. Я думаю, що і сам Франко не був би в захваті від переіменування на його честь - це більше подібно на крадіжку. Інша справа створіть щось нове і назвіть іменем поета. ВВажаю, треба повернути місту історичну назву.
шшш 2012.03.29, 19:21
Питання про назву міста як лакмусовий папірець виявляє природу мешканців міста. рагулі нічого міняти не хочуть. А до чого тут Іван Якович Франко? Є місто його імені на Львівщині. достатньо. рагулі прикриваються ім'ям людини яку вони у 1916 році кинули вмирати. при одрі Франка був поляк який сказав галичанам що вони не вартують того щоби серед них жила така людина як Франко. А тепер рагулі прикрили свою впертість Франком!!!!!!
Станиславівець 2012.03.29, 21:56
Івано-Фр - рагульське місто. Це загальновідомо. Можливо, зміна назви дасть який позитивний поштовх?
НИК 2012.03.30, 00:57
СТАНИСЛАВІВ МАЄ ДУХ МАГНАТІВ П., ТА ТОЙ ЧЄС ВЖЕ ПОЛЯКІВ ПО ДУХУ І МАСОНІВ ПО ВИХ. (СТАТЯ ЄШКІЛЯ ПРО ПЛАН МІСТА ЯК ПЕНТАГРАМУ ЮДЕЇВ). Ч-З 100р. ВОНО ВЖЕ МАЛО ЮД-ДУХ, ЩО ПРОЯВИЛОСІ У СИНАГОЗІ НА МІСЦЕ НАШОЇ ЦЕРКОВИ. ТА Й ЖИЛО ТУТ 50% ЮДЕЇВ!! ТОМУ НАШЕ МІСТО І ЛЬВІВ НІКОЛИ НЕ БУЛО ПОЛЬСКИМ ПО ДУХУ, ЩО ПОСТІЙНО ТОРОЧІТ АҐЕНТИ ПРАХАСЬКО З АНДРУХОВИЧЕМ, А ЖИДІВСКИМ ДО 1942р. РУСИНСЬКИМ З 1945р. ВОНО НЕ СТАЛО, БО ХОТЬ НАС І БУЛО БІЛЬШЕ, ЯК МОСКОВИТІВ І ЮДЕЇВ, АЛЕ СЕРЕД ЕЛІТИ МИ ДОНИНІ В МЕНШОСТИ! ПРАВДА, ПРИ СИЛЬНІ ПОМОЧИ НАШИХ ХРУНІВ. СЕ ПРОЯВЛЯЄСІ У ЇХ НЕЛЮБОВИ ДО СЕЛЯН, АБО УКР-В ПО ДУХУ, ЯКИХ ЗВУТ БИКАМИ І РАГУЛЯМИ. ТАК ВИЯВЛЯЮТ, ШО ВОНИ ПО ДУХУ НЕ МІСЦЕВІ І КОЛОНІСТИ. РІЗНИЙ ДУХ МІСТА ЯК ЦЕНТРА І ЇГО ОТОЧЕНЯ, ВІЙНА ЗАМІСТЬ ЛЮБОВИ, І Є ПРИЧИНОВ БУЦІМТО РАГУЛІЗМУ З БОКУ СЕЛА, ЯКЕ ПРОЯВЛЯЄСІ У ВОРОЖОСТИ ДО ЛЮБОГО МІЩАНИНА, ВІД ЯКОГО ЖДУТ ОБМАНУ, А БЕЗ ДОВІРИ І ВАШ БІЗНЕС ХИЛЯЄ. ТОМУ ШАНУЙМО І ТЯГНІМСІ ДО ВИСОТИ ФРАНКА. 1. ПІДТРИМУЮ ІДЕЮ ПУШИКА!! 2. ЯКЩО ВЖЕ ХОЧЕМ ДУХУ ФРАНКА, А НЕ ВІДРОДЖЕНІ ДУХУ ВЕЛИКОЇ ХОРВАТІЇ, ТО ВИЗНАЧМО, ХТО МИ Є, ЯК МИ НОВГОРОД І ЧОЛ.РОДУ, ТО м.ФРАНКІВ, ТИПУ ЛЬВІВ, ЯК МИ МІСТО, ВОНО, ТО ФРАНКОВЕ. ТО ШО МІСТО ЩЕ НЕ УКР. ВИДНО ПО 10% ЗА НАЦ-В НА ВИБОРАХ. ТОГДИ ЯК РАЙОНИ ДАЮТ ПО 20-30%%.
--- 2012.03.30, 12:01
Я За РУСЛАНО-КАЦАБСЬК!!!!!!!!!!
Вдячний глядач 2012.03.30, 12:22
Пропоную:Коцабів!
assa66 2012.03.31, 21:36
А шкода що не назвали як планували Сталінокарпатськ - Вже б давно жили у Станіславі!!! Не мож забирати ім'я в дитини, гріх забрати істинне ім'я у міста! І щоб там не говорили - місто має мати ту назву, якою його "охрестили"! А все інше від лукавого! Саме інтересне що і Анушкевичус і Соловей перед першими виборами підтримували відновлення імені!, а лиш прийшовши до влади - різко міняють свою думку! Відновимо істенне ім'я - Відродимо СТАНІСЛАВ разом!
Хтось 2012.03.30, 13:57
Скоро 200 років з дня народження Тараса Шевченка - давайте Канів або Черкаси у Тарасово-Шевченківськ запропонуємо переіменувати
Руслан Коцаба 2012.03.30, 14:11
Спасибі, друзі! Зворушений! А якщо загину у борні, поховаєте у мавзолеї під білою хатою?
до Кацаби 2012.03.30, 15:16
Запізнився. там вже Сич застовпив місце. але ще лишилося місце біля Екстіму.
БФК 2012.03.30, 18:46
100% повинен бути Станіслав і поляки тут ні до чого!А Франко для Станіслава що зробив,крім зупинявся тут.!?
kuguar 2012.03.31, 22:11
А чого горлянки дерти? Влада має повне право винести це питання на референдум.От тільки відкатів за це вони не отримають.
Пропозиція 2012.04.01, 20:07
Назвіть це забичене місто Карпаторогульськом
Василь І. 2012.04.01, 21:50
Правильною вважаю думку про проведення міського референдуму щодо повернення старої назви. Це - демократично. Особисто я голосував би за повернення старої назви. Не погоджусь з Головатим про активізацію полонофільства. Дивлячись телебачення, слухаючи ФМ-радіо в місті небагато чуєш і бачиш українське, в тому числі галицьке (прикарпатське). Чтоканьє і каканьє панують в телерадіопросторі. Там немає місця не те що польській, чи іншій культурі, а й українській. Те ж в друкованих виданнях.
olya 2012.03.31, 17:33
Особисто я кілька разів відчула на собі що назва Івано-Франківськ як мінімум не практична. Я не змогла купити квиток на літак через інтернет, бо при вводі назви міста в полі де заповнюються дані платіжних карт, система видавала помилку що введено заборонений знак тобто "-". Вводячи назву без "-", це вже не співпадають дані з банком.... Кілька разів закордоном мені видавало помилку що задовга назва...Як на мене назва міста має бути "компактною" і яка легко запамятовується, особливо для іноземців. Також з досвіду знаю, що для іноземців запамятати назву нашого міста не так легко, як Київ, Одеса чи Львів....
roland 2012.03.31, 20:36
Цю назву придумали у 62-ому році комуністичні ідеологи, духовні наставники пушиків. не розумію, навіщо у 21 столітті вклякати перед витвором окупаційної влади - назвою, яка не лізе ані до душі українця ані до інтернет-браузеру. ніде не лізе ваша назва, духовні раби, не лізе й все. краще най буде ім'я лицаря, нехай і польського яка тепер різниця.
Микола 2012.04.02, 14:06
На мою думку не потрібно! Івано-Франківськ гарна назва і не пов'язана не з поляками чи німцями! Станіславів - історія! А чи стане краще жити після зміни? Що це дасть нам? Тільки витрати!
Микола 2012.04.02, 14:14
Сободі знову нема чим зайнятись?
Станіслав 2012.04.02, 20:36
Назву міста мають вирішувати МЕШКАНЦІ!Думки окремих людей,це думки людей,і ніякий хрунь,хто б він не був не має права обзивати і називати людей хворими,таке собі може дозволяти,звичайно тільки хвора людина.Не треба робити ворогів з поляків,бо поляки,австрійці,угорці,чехи,словаки,німці,французи, англійці,принесли нам культуру і цивілізвцію,а пшик хоче навязати всім комуно-сталінські ідеї,вони його викормили то мусить відробляти.Залишіть в спокої Франка,ви його не любите,бо якби любили,то хоч трохи дбали б про це місто.Місто любили ці люди які про нього дбали,а ми лишень балаканиною займаємося,спочатку довели б до ладу те ,що люди великі в спадок залишили.Тому вважаю,що самим правильним рішенням,буде воля мешканців,мудрих,виважених,які роками тут живуть і люблять своє місто.А пучики,пашики,великочики,та інші залишки комуняцько-батрацької системи не є думка,це блеяння недорізаної кози.СТАНІСЛАВ ХАЙ ЖИВЕ,ХАЙ ЖИВЕ СТАНІСЛАВ оце я розумію.А ФРАНКУ памятник потрібно довести до логічного завершення.В нас,що памятник Франку,що Шевченку одні шедеври,як незакінчена пісня..
Арсен 2012.04.02, 22:09
А всі що пишуть про повернення Станіславова, вони хоч розуміють про що пишуть, чи як мавпи калькують модну тему? Нудить від неосвіченості наших містян.
шшш 2012.04.05, 10:48
Депутат Ткач каже, що ми полюбили азыатську назву Ванько-Хранкуйськ. може він її й полюбив, нема питань. але людям вона у сурлі їжаком дметься. що в ній доброго? історична вона? ні. приємна на слух? ні. Що доброго, питаємо?
Арсену... 2012.04.04, 19:14
Добродію Арсене,прочитав одне речення яке ви, вродили з потугою і думаю собі,а ви себе вважаєте місцянином?Звичайно ,що ні...,бо якби були місцянин,то кричали б голосно дуже.дуже,але ви бідний, неграмотний,чоловік.Напишіть,хоч пять речень в яких можна почути логічне мислення,думку і обгрунтування,а вирішувати ці питання,тільки мешканцям,Просто за всі часи нашої держави не було ні одного мера істинного патріота,який мав би розуміти і переживати за місто.Приходили завжди тільки ці,які хотіли і хочуть тільки красти.Суспільство розвивається і йде вперед,будемо мати надію,що прийдуть мудрі,виважені люди.а не комуністичні прихвостні,які ніяк не виздихають в нашому краї..тоді буде і Станіслав і будуть люди на землі.....,а ви Арсене читайте книжки і вчіться,вчіться,бо дураки вже давно пішли кози пасти і там разом блеють...!
вчення! 2012.04.05, 19:14
Боляче одне,що деякі ніби вчені люди мислять,як комсомольці.Суть одна,або ви гідний народ з властивістю шанувати гідну історію,або ви стадо і тільки стадо яке відбилося від мудрого люду інших держав і провадите примітивні бачення,але чомусь комуністична наука перемогла,може як повмирають ці придурки,то молоді люди задумаються і приймуть справедливе історичне рішення
Я 2012.04.06, 12:15
А може знайти компроміс - зробити так: Назву змінити на ФРАНКІВСЬК, як для спрощення, так і для зменшення неминуче великих затрат на перейменування? А історичний центр міста називати Станіславом (подібно, як мікрорайон Княгинин), строго заборонити всякі скляно-бляшані новобудови, розібрати вже наліплені "архітектурні" страхіття. І плекати надалі як історично-туристичний центр. Витрати на переоформлення десятків тисяч документів, печаток, вивісок і т.д. будуть величезні (спробуйте порахувати і розкласти на одного працездатного жителя - вийде сотні, або й тисячі гривень). А при назві Франківськ необхідно буде одразу змінити лише найважливіші юридичні документи, а решту - плавно, по мірі оновлення. Думайте...
однак! 2012.04.06, 19:23
Рано чи пізно все одно прийдуть до влади мудрі люди і буде поставлено питання,а дальше 100%,що мешканці проголосують за СТАНІСЛАВ.Головне позбутися тих неуків,які могли б і самі ввійти в історію як мудрі люди,але,але...Я радив би Фіртці якось вибирати з думками людей,де з перших слів можна почути,чи людина якось аргументує і враховує всі моменти і факти повязані з хорошими історичними подіями,де дійсно витає дух магнатів,панів,бо ми дуже називаємося панами,так того хотіли,але забуваємо,що до слова пан треба мати і відповідний вигляд,і тоді ніхто не посміє нас називати немитими циганами,так що вибираймо,або ми миємось,або далі кожна курва буде дозволяти собі нас принижувати.А скільки піде грошей,то дурня, чомусь комуністи не шкодують грошей,якщо це стосується їхньої ідеології.Тож борімося...,за свою історію справжню і чесну,а старих пердунів-комуняк на смітник і то дуже далекий від міста щоб не заносило смородом
читач... 2012.04.06, 20:15
Читаю допис з плачами і слізьми нашого мера про те які величезні гроші потрібно на переіменування!Місто має 250000 населення із присілками всіма.це мізер порівнянно з тим що крадуть кожного року,але є міста мілліонники,які зробили все,щоб їхні міста отримали історично справедливі назви.Шкутяк,аж тепер зробив знахідку,де стояла церква до часів Потоцьких,ну так всім комунякам вївся потоцький,що вони до нинішнього дня не можуть відреставрувати браму,яка облуплена,обдерта,а територія,подвіря де стоять палаци все стоіть в страшному бруді і що характерно,туди приводять туристів і ці люди дивляится на цю безгоподарність,що туристи в той час собі думають?Іван Франко постать не тільки для України,це постать світова.Львів вшановує Франка не гірше ніж Франківськ,але не брав собі цієї назви,бо то місто ЛЕВА,такий памятник Шевченку у Львові,що у Франківську ніколи не буде,але чомусь не рвали собі жили щоб переіменувати,у Львові Франко напевно був в 100 раз більше,а до Станіславова приїхав 2-3 рази і вже ВСЬО!ВІН СІ В НАС ВРОДИВ!Назвати треба так Княгинин-Вовчинецький,або Микитинці-Підпечарські,або найліпше ТИСМЕНЕЦЬКА-КАНАДА....ЛЮКС!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Олег 2012.07.11, 17:17
Дивуюся, що така велика кількість людей повністю позбавлена критичного мислення впринципі. Відомо ж, що як корабель назвеш, то так він і попливе. Назва міста прямо відповідає і його (міста) майбутній історії і створює певного роду програму діяльності для мешканців цього населеного пункту. Отож фанати «станіславовці» навіть не замислюються, що копають собі ж яму. І тут справа навіть не в давності назви міста. А в приналежності тієї назви до певного етносу і народу. Назву Станіславов дало, як відомо, не місцеве (корінне) населення. А випрадовувати право власності (і першої шлюбної ночі) на нашу землю іншим народам — велика дурість. І хто не пам'ятає яку приємність робили ці народи відносно до нашого — сліпий у своїм фанатизмі. Такі люди (без критичної оцінки, а слідуюючи необґрентованим тваринним поривам) завше потім стають жертвами тих, на кого безпідставно понадіялися (прикладів безліч; саме життя теперішнього населення вже є красномовним прикладом). Правильно, треба читати історію (уважно читати)!!! А скільки разів в нашому місці бував Франко — не суть, хоч би й жодного, тут важливе не це. Франко — це символ, і за тим і напрям руху. Великого подвигу нашого народу. А той хто блюзнірствує з імені Івана Яковича, хоча б прочитав третину того доробку, що залишила після себе ця велика людина, і спробував проаналізувати. А після того вже хай пробує (якщо ще посміє) бризкати слюною на Ім'я міста, його символ, історію і дороговказ в майбутнє. Тут ось посилання на творчу спадщину Івана Франка для тих хто не розуміє чому має бути така назва (думаю, коли прочитає хоч крихту зтого — зрозуміє): http://toloka.hurtom.com/viewtopic.php?t=27471
13.05.2026
Тетяна Ткаченко

Про життєвий шлях, цінності, службу у війську та відданість Україні журналістці Фіртки розповіли мама Тетяна Пуняк та командир взводу Роман Чернов.  

6891
10.05.2026
Тетяна Ткаченко

В Івано-Франківську відбулися два мітинги — проти проєкту нового Цивільного кодексу та на підтримку традиційних цінностей. Що говорили учасники акцій — розповідає Фіртка.  

10217 1
04.05.2026

Місяць тому, в Івано-Франківському міському суді розпочався судовий процес, який ініціював відомий бізнесмен та громадський діяч Богдан Пукіш проти низки місцевих медіа.  

7496
27.04.2026
Діана Струк

Про виникнення конфлікту, позиції сторін, перебіг справи та можливий подальший розвиток подій Фіртці розповів представник Уповноваженого з прав людини в Івано-Франківській області Віталій Вербовий. 

6809
24.04.2026
Вікторія Матіїв

«Він був не лише військовим, а передусім людиною — справедливою та принциповою. Упродовж усього життя вірив у незалежну Україну і вважав, що її потрібно відстоювати — у різні періоди й різними способами. Навіть ті, хто не поділяв його поглядів, розуміли: він діє не зі злості, а з глибокого переконання, — пригадує Наталія Савченко свого чоловіка, полеглого воїна Сергія Савченка.

3896
20.04.2026
Вікторія Косович

Сьогодні Артем Жицький поєднує фітнес і відновлення, працюючи з військовими, які повертаються до цивільного життя. Про мотивацію, виклики реабілітації та те, чому відновлення після війни є процесом без фінальної точки, ветеран розповів в інтерв'ю журналістці Фіртки.

3056

Рахманська країна мусить бути невідомо де, але не на земній кулі, бо на ній в принципі не може бути такого місця, де б гуцулові було краще, ніж у себе: поміж цих ґрунів і кичер, гірських річок і озер, толок і царинок, смерекових хат і полонин.

291

Війна  чітко показала хто ворог, і в яких  релігійних структурах він перебуває на території України, ми побачили  хто «розділяв і володарював». 

871

Івано-Франківськ в колаборації з Буковелем приймають вже третю за сто років Зимову Олімпіаду...

9999 2

Проблема України й українського народу не нова — і багато хто в світі цього не розуміє, тому й думають, що все «вирішиться саме собою». Такі твори, як «Тигролови», кажуть про абсолютно протилежне — все вирішимо лише ми самі.

1542
13.05.2026

Війна та постійний стрес істотно впливають на харчову поведінку українців.  

27705
08.05.2026

Цукор — один із найбільш суперечливих інгредієнтів у нашому харчуванні. Його звинувачують у розвитку ожиріння, діабету, “залежності” та навіть депресії. Але чи справді потрібно повністю уникати цукру? Або ж питання лише у його кількості?  

4249
04.05.2026

Добра тарілка — це не дієта, а насолода: страви, які радують очі, душу і живлять тіло. Навіть простий перекус може стати маленьким ритуалом, що заряджає позитивом на кілька годин уперед.  

3798
13.05.2026

Священник наголошує: християнство завжди існувало як спільнота, а не індивідуальна релігія.

20998
07.05.2026

Згромадження Сестер Пресвятої Родини, засноване в 911 році сестрою Теклею Юзефів, вже понад тисячу років працює з людьми, навчає дітей та підтримує громаду.  

9301 1
04.05.2026

Дев'ятого травня у Погінському монастирі відбудеться XV проща випускників.

892
29.04.2026

У Пійлі відбудеться традиційна спільна молитва за повернення зниклих безвісти захисників України.  

2272
13.05.2026

Тур є продовженням проєкту «Вдома», який став однією з найпомітніших музичних подій початку 2026 року. Перша частина охопила 38 міст України, 30 із яких були з аншлагами, а завершальним етапом стали три великі концерти в київському Палаці спорту.

362
12.05.2026

11 травня 2026 року, між фракціями «Зелені — Рожевий список», «Соціал-демократична партія Німеччини» та «Вільні демократи — Вільні виборці» у міськраді Мюнхена відбулося підписання коаліційного договору, що позначає нову віху в мюнхенській та німецькій політичній історії, а також важливий урок для повоєнної України.   

696
04.05.2026

Всі говорять про нафту, про ціни на пальне, але є ще проблема добрив. Наразі про неї мовчать, адже вона поки що не вдарила по людях, як це відбулося з цінами на пальне…  

1170
29.04.2026

Коли кілька днів тому принц Гаррі з Києва звернувся до Трампа з закликом згадати про Будапештський меморандум та «зробити більше для підтримки України», президент США жорстко відповів та заявив, що саме він говорить від імені Великої Британії більше, ніж сам принц.

1372
20.04.2026

В Болгарії в неділю, 19 квітня, переконливу перемогу (44,7%) отримала коаліція "Прогресивна Болгарія" на чолі з колишнім президентом країни Руменом Радевим, якого вважають проросійським політиком.

2530