Богдан Лесюк розповів про свою участь у виборах, відмінність грузинського менеджементу від нашого, що робив у Канаді та в чому згідний з Фрейдом

 

Фото: versal

 

Фіртка поспілкувалась із колишній керівником обласної філії ПриватБанку, а згодом головою правління ПриватБанку Грузії (2009-2013 роки) Богданом Лесюком, якого розглядають як імовірного кандидата на посаду міського голови Івано-Франківська.

 

ГО «Самопоміч» проводить перші в Україні відкриті «Праймеріз». З чотирьох кандидатів, серед яких і Ви, небайдужі мешканці Івано-Франківська можуть вирішити кого саме висуватиме «Самопоміч» на вибори міського голови. Чому вирішили йти саме таким шляхом?

 

- Впринципі ідея «Праймеріз» уже не нова. У світі вона вже має пару десятків років. Коли я повернувся з Грузії, і ще там в мене були симпатії до «Самопомочі», коли я зустрічався з ними і говорив про своє бачення щодо місцевих виборів, то я сказав, що було б добре зробити «Праймеріз» Це було ще рік тому. А цей «Праймеріз», який започаткувала «Самопоміч» це не моя ініціатива, а їхня. Вони провели свій «внутрішній праймеріз», визначились з кандидатурами і так я беру участь.

 

Як оцінюєте свої шанси на перемогу в них?

 

- Все ж таки «Праймеріз» це новий такий формат виявлення достойників. В ньому візьмуть участь далеко не всі верстви населення, не всі сегменти учасників виборчого процесу. Тому це можна розглядати тільки серед людей, які користуються користуються електронними приладами, гаджетами, активні у соцмережах. Але однозначно це не є визначальним у симпатіях до того чи іншого претендента. Зрештою, для мене особисто не стоїть завдання виграти в цьому. Чому саме «Праймеріз»?, а тому, що ми прекрасно усвідомлюємо, що будуть серйозні зміни у виборчому законодавстві і в партійному будівництві і у виборчому процесі до якихось уже установлених канонів, які є в цілому світі. Тому це є щось нове і потрібно уже виборця налаштовувати на це. З цього слід починати і чому б не зараз? Великий шлях починається з маленького кроку, ось і цей крок. Думаю, це хороший приклад, тим паче, що не тільки ми проводимо «Праймеріз».

 

У разі, якщо шляхом голосування кандидатом у мери оберуть Вас, якими будуть Ваші цілі? Що обіцятимете людям?

 

- Почнемо з того, що нічого обіцяти я не збирався незалежно від того чи буде «Праймеріз» чи не буде. Я не є за складом характеру популістом. Вся моя трудова діяльність була виключно пов’язана із практичними, прагматичними речами. 18 років роботи в банку – це виключно прагматизм, я би сказав прикладна економіка, Але в жодному разі не популізм. З приводу «Праймеріз», - це слугує хорошою підставою для визначення того, на якого кандидата робити ставку. Тобто це одна із підстав. Вона не є визначальною, але є однією із базових речей для партійного акцентування уваги на тому чи іншому кандидаті. Далі це лягає на умовний «робочий стіл» політичної організації для визначення претендента на міського голову Івано-Франківська. Тобто обиратиме претендента політична партія. Ті голоси, які люди віддадуть за когось у «Праймеріз» це досить суттєвий додатковий аргумент для того, щоб визначитись щодо саме цієї кандидатури. Також я не виключаю, що може бути й антиголосування, тобто можуть «підіграти» політичні партії, які не хотітимуть мати серйозного конкурента. Тобто все залежатиме від рішення партії.

 

На Вашу думку, що повинен робити мер, для того, щоб Івано-Франківськ став інвестиційно-привабливим для інвесторів, як закордонних так і внутрішніх?

 

- Якщо мером стане людина, яка дійсно займеться інвестиційною привабливістю Івано-Франківська, то почнеться новий етап у Франківську. Тому що до цього, останніх 10 років місто розвивалось як будівельний майданчик. Навіть у структурі виконавчої влади першим заступником міського голови являється людина, яка тим чи іншим чином пов’язана з будівництвом. А тут уже потрібна більше робота на зовнішнього інвестора. Він обов'язково появиться. Бо зараз як ніколи необхідні інвестиції. А з чого починаються інвестиції? З клімату, який формується з виконань відповідних зобов'язань. Моє особисте гасло: моє зобов’язання – моє слово. Інвестори не люблять ніяких примхливостей в цьому кліматі, вони люблять, коли чіткі виписані правила гри, вони поважають, коли при цьому немає якихось особистих інтересі, а є бізнес-інтереси, які пов’язані з ширшим колом споживачів. На превеликий жаль в нас поки особисті інтереси мали місце.

 

Для мене, якщо б так трапилось, це було б продовженням моєї діяльності. Адже ті чотири роки, які я провів у Грузії, були зосереджені на інвестиційній діяльності. Йдеться про залучення коштів у банк, які є теж своєрідними інвестиціями і вкладання їх у пріоритетні галузі, які на той чи інший момент, в тому чи іншому регіоні мають доцільність на своє бізнесове продовження.

 

Чим відрізняється грузинський менеджмент від нашого. Можливо нам є чого повчитися у них?

 

- Насправді все на поверхні. У Грузії приймались рішення протягом кількох днів, тоді як у нас на прийняття таких рішень йдуть місяці, а то й роки. Це політична воля не тільки президента, а й на будь-якому рівні, це гра команди, яка грала виключно в рамках тієї візії, того бачення плану, який був прописаний. І там уже не було ніяких розмірковувань, не піддавалось ніякому обговоренню, воно вже було прийнято. От якщо повернутись назад, в чому біда Івано-Франківська? В тому, що Франківськ не має свого паспорта, от уявіть собі, що громадянин України без своєї якоїсь візії. Він не знає куди він рухається, ким він хоче стати. У Франківську немає ні стратегічного плану, немає бачення, що ми хочемо зробити у нашому місті, куди рухатись, яким шляхом, які у нас для цього є ресурси. У нас елементарно немає SWOT-аналізу. От ми почнемо з цього, зі свого бачення нашого міста, а далі вибудовуються поетапні кроки, ресурси, які у нас є для того, щоб дійти до певної мети. У Грузії така мета була. І ще раз наголошую потрібна політична воля. А далі, якщо є постановка питання, що необхідно зробити дерегуляцію – вони прийняли відповідне рішення зменшити кількість регулюючих, контролюючих органів, якщо мова йшла про податкову реформу – зменшили кількість податкових платежів зі ста до п’яти. Все стало дуже спрощено, доступно, зрозуміло і дало ефект. У нас цього нажаль немає.

 

Як на мене у нас зараз це йде імітація і більшим чином як піар. За півтори року, які я вже в Івано-Франківську після Грузії, я помітив серйозний позитив у тому, що у Франківську в порівнянні з іншими містами України, досить серйозно розвинутий громадський рух. Ми бачимо приклади, як громадськість починає долучатись до загального процесу. Друге завдання в рамках вироблення стратегії потрібно відкрити площадку, долучити всіх представників громадського руху до обговорення вироблення цієї стратегії. В нас непогані початки формування громадянського суспільства. А зараз ми бачимо просто імітацію, просто піар. Тобто сама громадськість працює, але її напрацювання чомусь дуже слабо лягають в основу нормативних документів.

 

Який на Вашу думку адекватний курс гривні до долара? З чим пов’язані такі його стрибки?

 

- Економічної складово в цьому не більше як 4-5 частина. Все інше – мова про політичну складову, політичні ризики, фактор психології, страху, роздмухування потужними гравцями своєрідні каруселі курсоутворень. Це будь-який економіст вам скаже, що це співвідношення гривня-долар чи гривня-євро це більше слкладова політична, психологічна і спекулятивна. Без сумніву це робиться для того, щоб в основних гравців стало фінансових ресурсів більше, ніж було. Всі користають моментом зогляду на складні суспільно-політичні відносини задля того, щоб в подальшому мати вигоду в процесі чи приватизації, чи в процесі обслуговування певних потоків, забезпечення певної групи товарів.

 

Чому на Вашу думку багато банків зараз банкротують?

 

- Тому що у нас надто багато банків були «кишеньковими». Вони були для обслуговування родин сімейного бізнесу. Гроші самі мають шість властивостей, так от банки повинні ці всі властивості використовувати сповна. А у нас получається, що вони слугували тільки для двох, максимум трьох. Так вийшло, що при цьому надто слабкі Були наглядові функції в даному випадку Національного банку України. Він довго втілював в життя ті речі, які вимагали цього. Допустимо в світі є такі програми База-2, База-3. А ми пригальмували десь в рамках середини 90-их років. Ці процеси дуже мляво у нас проходили, ось і маємо результат. Так що банкротування банків продовжуватиметься. Я думаю, що нацбанк України зараз провів стресові регулятивні дії щодо основних гравців на фінансовому ринку і безумовно він буде їх підтримувати. І основні системоутворюючі банки однозначно будуть працювати. Як на мене найгірші часи позаду.

 

Нещодавно на сатй міста з'явилась інформація, що за рейтингом журналу Forbes Івано-Франківськ посів 9 місце по привабливості для бізнесу. Тобто, що тут комфортно розвивати підприємство і починати власну справу. На Вашу думку чи це дійсно так, адже багато-хто каже, що далеко не так?

 

- Думаю, що сьогоднішня оцінка куди ближча, ніж ті, які були до цього. Інвестиційна привабливість включає в себе не тільки економічний потенціал, географічне розташування, складові трудових ресурсів, інфраструктури, освіченості, наявність людей ІТ-спеціальностей, але й не менш важлива складова аналіз керівницта місцевих органів влади. Тобто як це керівництво адаптоване до нових викликів зовнішніх і внутрішніх, як воно іде в ногу із вимогами часу, як воно сприймає нові віяння у веденні господарства. Мер міста насамперед повинен бути господарником. А інвестор це все, це кожен мешканець, який до прикладу вчасно сплачує комунальні послуги у відповідні структури, а ці структури не розраховуються зі своїми постачальниками і так далі. Якщо ці кошти не йдуть на обслуговвання інфраструктури міста, не покращують його, то це також ставлення до інвестора, це також інвестиційна привабливість. Мені важко судити, але те, що я бачу в Івано-Франківську, і насільки я знаю правове поле, то мені здається, що і 9-те місце занадто високе. Хоча законодавче поле дозволяє в рамках навіть якихось недоопрацювань, в рамках двоякого трактування тої чи іншої дефініції, норми робити прекрасні речі. Якщо є політична воля то це все зовсім по іншому рухається. Політична воля тут мається на увазі принципового відношення певних персоналій, які мають відповідні посадові права і повноваження. Коли розмова з інвестором починається зі слів «а що я буду з того мати?», то вона тут же і закнчується. Звичайно інвестор не подасть виду, але більше він до цього не повернеться. Тобто коли людина хоче відкрити свою справу, її одразу ставлять в певні рамки, замість того, щоб зробити «зелену вулицю», дати можливість щось вкласти. А коли б питання звучало так, що «ви вкладаєте гроші в інвестиції», то будете і ви мати і матиме громада, то це зовсм інша постанова питання. До прикладу в Грузії я не бачив такого ставлення «що я особисто матиму від чогось», там загальні речі, загальни бізнес-план. І там ніхто не закладає в бізнес-план невідкладні потреби і таке інше.

 

Як щодо Вас, и вже 1,5 роки тому повернулись. Чим Ви зараз займаєтесь?

 

- Нажаль я виявився правий в тому сенсі що спрогнозував ситуацію в Україні. Я якраз прибув коли почався Майдан і я усвідомив, які нас очікують процеси, сьогодні ведення бізнесу є нерентабельним, якщо цей бзнес не замкнутий або він не заангадований на бюджетні кошти. Я цим не звик займатись і не збираюсь. Моя діяльність заключається в тому, що я управляю певними активами, я самодостатня не бідна людина, якогось конкретного бізнесу зараз не веду. Взагалі я себе позиціоную як топ-менеджер, а не бізнесмен, в тому розумінні, яке побутує зараз. Також займаюсь громадською діяльністю. До очатку минулого року я заяймався нею через волонтерів, а після повязав свою долю з ГО «Самопоміч», підкреслюю громадською організацією, бо на сьогодні не маю відношення до якоїсь партії, я безпартійний.

 

Яке зараз у вас відношення до групи Приват? Що повязує вас з бізнес-групою?

 

- З групою Приват мене повязує 18 років моєї біографії. В групі Приват я виріс до топ-менеджера, завдяки ї я багато чого навчився, ведення бізнесу, серйозно виріс як менеджер. Але вже майже два роки як я не являюсь ні найманим працівниом, ні акціонером. Відповідно це перегорнута сторінка в моєму житті. Я поважаю Приват банк і свої вільні кошти зберігаю і обслуговую через цей банк. Вважаю, що це досить потужна, прогресивна і одна із самих просунутих в хорошому розумінні фінансових організацій наої держави.

 

Ви нещодавно їздили в Канаду. Так склалось, що в той же час туди їздив і чинний мер Івано-Франківська Віктор Анушкевичус, для того, що розповісти, що він там побачив, він скликав прес-конференцію. А що там побачили Ви? Тобто, чи є чому нам повчитися у канадійців?

 

- Я їхав в Канаду в рамках запрошення українсько-канадської торгово-промислової палати. Я був під час виборних зборів керівника українсько-канадської палати. Там було близько 70 учасників, це люди українського походження, які за нашими міркам є досить багаті. Ми дуже предметно обговорювали питання творення ІТ-простору в міському середовищі, подальшого розвитку ІТ-галузі, як однієї із пріритетних, мабуть однієї із трьох, які можуть вивести нашу економіку. Перше, що мене вразило - сильне пріоритетне ставлення людей до місцевих органів влади перед державними. Не так як у нас, зауважте. Тобто там пересічна людина може не знати хто там премєр-міністр, а тим паче хто генерал-губернатор, але хто міський голова, хто там представляє їхній район в представницькому органі – це однозначно вони знають.

 

Мене подивувала організація комунальних служб міста. Здивувало питання дозвілля, це я говорю про Торонто провінція Онтаріо, яке дуже, може в якійсь мірі жорстко регламентовано, тобто у Канаді швидше можна спитати чого не можна, чим що можна. Бо там практично нічого не можна. Це було б жахливо, припустимо, для нашої молоді потрапити в канадійський простір, вони б там відчули, що на вулиці не можна пити алкогольні напої, курити потрібно у спеціально відведених місцях, де є попільничка. Там мережа продажу тютюну і алкогольних виробів є монополією, яка є комунальною власністю. Наступне що мене подивувало – освіта. Я був і в університеті і в школах. Але саме більше, що здивувало – музеї. Діти там переглядають фільми, користуються різними муляжами експонатів. Таке відвідування музею вчетверо заміняє навчання у школі. Ще мене подивувала культурна частина і спортивна. Дуже впадає в око наявність різноманітних спортивних майданчиків для футболу, баскетболу, бейсболу, регбі, енісні корти. Це одразу впадає в очі, бо це разючий контраст. Насамкінець в частині трудової дисципліни – там з 8 ранку до 6 вечора усі працюють, усі зайняті, всі мають роботу, причому у жорстких рамках відпрацювання, там ніхто не «шатається».

 

Нещодавно Ви додали собі на сторінку в соцмережі картинку з цитатою Зигмунда Фрейда «Массы никогда не знали жажды истины. Они требуют иллюзий без которых не могут жыть». Вочевидь Ви поділяєте таку думку. Чи співпадає вона з тим, що зараз відбувається і все активніше нвідбуватиметься перед місцевими виборами?

 

- Я поділяю і це жахливо для нашого суспільства. Складається враження, що більшість суспільсьтва сприймає політику вухами, як жінки, які «люблять вухами», а треба, щоб сприймали по діях. Ті, хто був уже депутатом не одну каденцію, йдуть на вибори і будуть розказувати, що вони будуть робити, а мали б сказати, що вони зробили і що їм не вдалось зробити. Перше, що вони повинні зробити – відзвітуватись і без жодного популізму. В нас знову «гречкосіять», це просто жахливо. І народ всі-рівно живее очікуваннями месій, що прийдуть, щось зроблять. Це по ж Фрейду, батько якого був родом з Івано-Франківщини, з Тисмениці. Але от зауважте, у Тисмениці музею Зигмунда Фрейда нема. А якби був – то в цей музей їхала б велика кількість туристів з усього світу, що з Івано-Франківська можна було б пускати тролейбус до Тисмениці. І всі тролейбуси були б заповненні, та й квиток би в них був не 3, 50 грн, а умовно кажучи 50 грн, і іноземці би платили.

 

Зигмунд Фрейд абсолютно правий і тут я поділяю його думку, що нічого нас не вчить історія. Ми далі віримо в популістські речі. До прикладу, для мене, як для голови правління банку у Грузії, було абсолютно не лячлива податкова чи національний банк, для мене було лячливо, коли починались виори у Грузії, і коли приходили в банк на перевірку. Знаєте чому? Тому, що всі політичні партії фінансуються виключно з державного бюджету. Політична виборча кампанія здійснюється прозоро, і все там звіряється, і не дай Боже, щоб там були якісь гроші «збоку». А що ми маємо у нас – за рік до виборів місцевої влади вже бачимо біг-борди, садіки, дороги. Це популізм. Я колись був депутатом обласної ради і був у бюджетній комісії, виділяли кошти на дороги, порівнюючи з тим що зараз 700 мільйонів виділяють і піар роблять, тоді виділяли 80 мільйонів доларів. Помножте зараз це умовно на 22 і побачите яка це цифра. І ніхто не піарив. І не було біг-бордів, не було реклами. От зараз говорять, що садік відкривають, а що з тими садіками зробилось? Недавно я проходив в районі вулиці Сахарова, де був спортивний комплекс. Що там із садіком? А що з обласною друкарнею?

 

Тому бачите, це дуже разюче і нажаль. Ми маємо наочні щоденні приклади цієї думки Фрейда, цього такого популізму, який рефреном проходить через все наше життя, через нашу буденну роботу. А це шлях в нікуди. Ми так не вирвемось із зачарованного кола.

 

А що треба зробити щоб вирватись із зачарованого кола?

 

- Нам всім треба про це говорити. Я особливо не бачу, щоб робився такий аналіз на шпальтах газет, чи на телебаченні, чи в електронних ЗМІ. Все це бізнес, або констатація факту без аналізу. Хочеш щось розмістити – плати. Ми якось відбілюємо це все, скрашуємо. Все, що було у нас протягом 24-ох років ми скрашували, ми все-рівно йшли в догоду тому чи іншому. А вибір був.

 

Розмовляла Олена Британська


Коментарі (1)

Yury Voychak 2015.07.14, 05:07
Доброго дня. Дуже приємно, що такі люди як Лесюк Б.М. приймають у часть в громадській роботі та висуваються на керівні посади Івано-Франківська. Знаю цю людину як високопрофесійного менеджера, який здатний взяти відповідальність за розвиток міста та покращити роботу державних службовців. Абсолютно впевнений, що його бачення перспектив розвитку міста дозволить залучити додаткові інвестиції. Я вже майже рік працюю в Китаї, але постійно слідкую за подіями в Україні. Маючи досвід роботи в Україні, Латвії, Китаї в банківській сфері обслуговування малого та середнього бізнесу, я можу порівнювати та зробити висновки, що Україна потребує кардинальних змін в роботі державних органів управління та співпраці х малим та середнім бізнесом. Абсолютно впевнений, що Лесюк Б.М. прекрасно володіє навиками менеджера, який може змінити на роботу державних службовців та краще повернути довіру населення, тому що сприймає це не як площадку для збагачення та вирішення особистих питань, а як відповідальність та можливість дати рідному місту "нове дихання" та розвиток. Успіхів нам усім. Надіюся, що ми зможемо побачити дебати між кандидатами на посаду мера. І це не буде популізмом, бо люди зможуть вибрати того, хто говорить розумні речі та готовий брати на себе відповідальність. Сприймайте це як думку пересічного українця, а не як передвиборчі гасла.Войчак Юрій (позапартійний).
02.12.2024
Тетяна Сорока

Про атмосферу у Верховній Раді, творення законів, що змінюють правила гри для бізнесу, для розвитку локальних ініціатив, про майбутні вибори та терміни служби у війську, народний депутат розповів журналістці Фіртки.  

393
29.11.2024
Олег Головенський

Під час своєї передвиборчої компанії Дональд Трамп запевнив, що якщо він виграє вибори, то за його президентства впровадження CBDC в США буде заблоковане. Що таке ці CBDC? Це — Central Bank Digital Currency (цифрові валюти центральних банків).

671
27.11.2024
Микола Сторожовий

В Івано-Франківську з кінця жовтня 2024 року офіційно розпочали роботу мовні волонтери-інспектори, діяльність яких спрямована на контроль за дотриманням мовного законодавства та популяризацію української мови. Фіртка поцікавилася, з якими порушеннями найчастіше стикаються мовні волонтери?

1190
26.11.2024
Тетяна Сорока

Про ПТСР, його наслідки та лікування журналістці Фіртки розповів завідувач кафедри психіатрії, наркології та медичної психології Івано-Франківського національного медичного університету, доктор медичних наук Михайло Пустовойт.

2528
22.11.2024
Тетяна Дармограй

​Про те, як живе Івано-Франківськ в умовах повномасштабного російського вторгнення в Україну та як місцева влада реагує на виклики, пов’язані із війною, журналістка Фіртки поспілкувалась з міським головою Русланом Марцінківим.

1373
19.11.2024
Вікторія Матіїв

Як змінився рівень дитячої злочинності, булінг, випадки сексуального насильства та самогубств, розшуки дітей, збільшення кількості злочинів, пов'язаних з наркотиками та поради для батьків, журналістка Фіртки поспілкувалася з начальницею відділу ювенальної превенції Головного управління Нацполіції в Івано-Франківській області Аллою Бойчук.

2028 9

Теперішні жлоби і жлобихи збирають величезні аудиторії – від кількох тисяч й аж до десятків мільйонів завсідників соціальних мереж. Але суть та сама.

705

«Хресні ходи», «молитовні стоянія» образ «жертви» та численні відео всіляких «батюшок» та вірян московського патріархату після об’єднання українського православ’я нікуди не зникли. Вони далі  продовжують розхитувати українське суспільство.  

764

Багато можна зробити завдяки слову: надихнути, підтримати, захистити, навчити, але так само і принизити, образити, вбити. Особисто мене дивує той факт наскільки широко розповсюджена нецензурна лексика серед дітей. 

1667

У статті розглядається бездіяльність окремих посадових осіб щодо подолання корупції в Україні, яка має руйнівні наслідки у безпековому напрямку. 

1652
28.11.2024

Багато хто, бажаючи схуднути чи поліпшити здоров'я, звертається до модних дієт. Але правда в тому, що більшість дієт не дають тривалого результату і навіть можуть нашкодити організму.  

356
25.11.2024

Радісна новина для всіх поціновувачів азіатської кухні! Roll Club – відома мережа ресторанів суші з багаторічним досвідом роботи в Україні – тепер і в Івано-Франківську!

465
20.11.2024

Харчування під час війни немає відрізнятись від звичного раціону, який був у мирний час, та обов'язково повинне бути збалансованим. 

18372
30.11.2024

Захист Батьківщини випливає із четвертої Божої Заповіді, яка трактується: "Шануй батька і матір". А Батьківщина — це наша друга матір, тому добрі діти, звичайно, свою маму захищатимуть.  

7490
25.11.2024

Християнська сім'я бере на себе відповідальність жити разом аж до смерті: у любові, вірності, чесності та послуху подружньому.  

3665
21.11.2024

Вхід у храм Пресвятої Богородиці належить до дванадцяти найбільших свят церковного літургійного року, тож це означає, що треба відвідати в церкві богослужіння. 

1053
18.11.2024

Отець каже: виконайте заповідь Божу – вшануйте свято Боже молитвою у храмі, а житейське на цей день відкладіть.

10785
26.11.2024

Оцінюватимуть фіналістів члени міжнародного журі з п'яти європейських країн.

302
29.11.2024

Цей закон набуде чинності з 1 грудня.

299
28.11.2024

2024 рік — це рік, коли у громад забрали військовий податок на доходи, військове ПДФО.

492
24.11.2024

Керівництво Франції вважає, що українське військо може завдавати ударів французькими ракетами великої дальності лише в цілях самооборони. Наразі невідомо, чи зброю французького виробництва вже використовували для атак.  

455
23.11.2024

Водночас 33% респондентів із заходу однозначно не підтримують проведення місцевих виборів під час війни, а 16% — скоріше не підтримують.  

691