Астрономи відкрили найдальший і наймолодший галактичний "мегаполіс"

Астрономи встановили два рекорди одночасно: вони знайшли найвіддаленіше від Землі скупчення галактик, побачивши його в найбільш ранній з будь-коли помічених стадії розвитку, передає Бі-Бі-Сі.

Скупчення отримало назва COSMOS-AzTEC3. Воно розростається, подібно до мегаполісу, який втягує в себе довколишні села.

Група галактик віддалена на 12,6 млрд світлових років від Землі. Вона почала формуватися, коли Всесвіту було лише близько мільярда років. Зараз із Землі вона є видимою у віці, що становить лише десятки чи сотні мільйонів років, що за мірками Всесвіту, - зовсім небагато.

Скупчення галактик формуються протягом мільярдів років, збираючи разом безліч галактик і величезні обсяги газів з більших космічних структур.

Але процес саме початку формування скупчення галактик все-таки не було зафіксовано, а тому він залишається предметом наукових суперечок.

Відкриття представив астроном Пітер Чапак з Каліфорнійського інституту технології на щорічних зборах Американського астрономічного суспільства в Сієтлі. Стаття на цю тему опублікована журналом Nature.

Знахідка здивувала науковців з багатьох причин, але перш за все тому, що загальна маса зірок, що входять в скупчення галактик, перевищила 400 млрд сонячних мас. При цьому скупчення надзвичайне активне - воно містить квазар, чорну дірку, маса якої в 30 млн разів перевищує масу Сонця, і великі обсяги холодного газу. Щороку там формується близько чотирьох тисяч нових зірок.

У першій фазі існування Всесвіту такі масивні і разом з тим активні скупчення галактик були вельми рідкісні. Астроном Роджер Віндхорст з Університету Аризони схвалює порівняння скупчення галактик з містом, що розростається.

"Якщо ви спробуєте знайти на Середземноморському узбережжі на початку ери міста розміром з нинішній Лос-Анджелес, то не знайдете жодного. Якщо шукатимете їх в Європі 1900 року, то натрапите на щось подібне. Сьогодні ж їх знайдеться повно. Так ось, той факт, що розростання скупчення галактик може йти так швидко саме в тій частині Всесвіту і на такій ранній стадії її розвитку - справді чудовий", - сказав експерт.

Доктор Чапак і його співробітники ще не завершили обстеження ділянки галактики, де вони знайшли COSMOS-AzTEC3, але розроблені ними теоретичні моделі дозволяють їм сподіватися на виявлення й інших аналогічних скупчень галактик. Тому рекорд, поставлений COSMOS-AzTEC3, можливо, протримається не так вже довго.

Зазначимо, науковці вважають, що вперше знайшли ознаки існування в космосі безліч паралельних всесвітів. У світлі цієї теорії наш власний Всесвіт є лише одним з "пухирців", що плавають у величезному просторі, які цілком можуть зустрічатися між собою.

14.01.2011 1722 0

10.04.2024
Тетяна Дармограй

Фіртка розповідає про головні зміни, які пропонує влада новим законопроєктом про мобілізацію.

01.04.2024
Діана Струк

Про функціонування закладу, допомогу військовослужбовцям та майбутні плани, журналістка Фіртки поспілкувалася з очільником комунального закладу «Дім воїна» Миколою Крошним.

26.03.2024
Вікторія Матіїв

Під час війни людина відчуває цілий спектр емоцій. Як українським родинам впоратись з такими випробуваннями — журналістка Фіртки розпитала у лікаря-психіатра, психолога та консультанта в напрямку когнітивно-поведінкової терапії Миколи Демківа.

21.03.2024
Тетяна Дармограй

Що робити та куди звертатися рідним зниклих військовослужбовців,  як відбувається процес пошуку та чому не варто поширювати у соцмережах персональну інформацію зниклого, розповіла представниця Уповноваженого з питань осіб, безвісти зниклих за особливих обставин в Івано-Франківській області Наталя Пасічник.

19.03.2024
Тіна Любчик

Комітет з питань національної безпеки, оборони та розвідки активно працює над поданими правками щодо нового законопроєкту про мобілізацію. Журналістка Фіртки поспілкувалася з політтехнологом, військовим юристом, Володимиром Бондаренком щодо актуальних питань призову.

19.03.2024

Сьогодні й роботодавці, й експерти звертаються до абітурієнтів: зважайте на ті спеціальності, які будуть потрібні Україні під час відбудови, адже велике відновлення почнеться одразу після Перемоги.

Американське видання The Washington Post 7 квітня 2024 р. опублікувало статтю під назвою «Інсайд щодо секретного плану Дональда Трампа щодо припинення українсько-російської війни».

Благодатний Вогонь (грец. Άγιο Φως, дослівно — Святе Світло, англ. Holy fire) — поширена у православ'ї назва вогню у Великодній церемонії виносу запалених свічок із Гробу Господнього (кувуклії) в Єрусалимському Храмі Воскресіння.

Впевнено можна сказати, що з появою соцмереж  наш світ змінився. Він став трішки меншим, не виходячи з кімнати ми маємо зв'язок з найвіддаленішими куточками планети. Всі живемо в час швидкості та спрощення.

Піст – невід’ємна частина християнського  життя, встановлена Богом.

08.04.2024

Під час посту людина не вживає білкові продукти тваринного походження: м'ясо, рибу та молочні продукти. Натомість залишаються крупи, бобові, горіхи, фрукти та овочі.

02.04.2024

Одним з перших засіяли ярими культурами поля на Городенківщині, Коломийщині та Снятинщині.

29.03.2024

З кожним днем війни стає дедалі важливіше зберігати емоційну стабільність і свідомо дбати про своє психічне здоров’я.

08.04.2024

Є перша заповідь Божа: «Я є Господь Бог твій, нехай не буде у тебе інших богів, крім Мене».

02.04.2024

Два тижні поспіль щонеділі франківці та гості міста збираються на пікнік біля міського озера, щоб висловити протест проти будівництва церкви УГКЦ.

29.03.2024

Старий сидів біля оазису, біля входу в одне близькосхідне місто. До нього підійшов юнак і запитав...

25.03.2024

Йдеться про зміни в молитвах «Вірую» («Символ віри»), «Царю Небесний» та митаревій молитві.

08.04.2024

Мурали або стінописи сьогодні не є чимось незвичним. У містах України, зокрема й в Івано-Франківську, на вільних стінах будинків час від часу з'являються різноманітні нові прояви вуличного мистецтва.

07.04.2024

Всього опитали 2 000 респондентів, що мешкають у всіх регіонах України, крім окупованих територій, у віці 18 років і старше.

02.04.2024

Українці розповіли, чи підтримують у другому читанні ухвалення Верховною Радою оновленого законопроєкту про мобілізацію.

29.03.2024

Комітет з питань національної безпеки, оборони та розвідки розглянув майже 90% законопроєкту про мобілізацію.

26.03.2024

У Верховній Раді зареєстрували проєкт закону про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо встановлення відповідальності за привласнення державних функцій.