Супрун пояснила, як зменшити споживання солі

Надлишок солі – одна з ключових небезпек для здоров'я людини.

Про це повідомила в. о. міністра охорони здоров'я Уляна Супрун на своїй сторінці в Facebook, пише «Слово і Діло».

За її словами, щодня з їжею люди вживають багато солі, не помічаючи цього.

«Денна норма солі для людини, котра не має серйозних проблем зі здоров'ям, становить 6 грамів. Це близько однієї чайної ложки, але зазвичай ми перевищуємо її майже вдвічі. Для дітей норма ще менша: від 1 до 3 років – 2 г на день, від 4 до 6 – 3 г, а від 7 до 10 років – 5 г», – йдеться в повідомленні.

В. о. міністра опублікувала на своїй сторінці Стратегію скорочення солі, яку розробив Інститут медицини США.

Чиновниця закликала вживати домашню їжу і бути обережніше з фаст-фудом. Супрун пояснила, що сендвічі з ресторанів фастфуду або інші закуски можуть містити майже денну норму солі.

«Особливо багато її в піці, хот-догах, спагетті з соусом, копченому м'ясі та стравах із кетчупом. Якщо їсте щось з цього, стежте за своїм раціоном протягом дня і намагайтеся уникати солоної їжі», - повідомила Супрун.

Високий вміст солі може бути в продуктах, які не здаються солоними на смак. Наприклад, це мафіни, енергетики, спортивні напої або зернові сніданки. Слід уважно читати вміст цих продуктів на етикетках. Якщо сіль або натрій зазначені на початку - їх тут забагато. Супрун радить відмовитися від таких продуктів.

Супрун порекомендувала їсти більше овочів і фруктів і віддавати перевагу свіжим продуктам. В.о. міністра радить заповнити половину своєї тарілки фруктами і овочами. Організму потрібно значно більше калію, ніж натрію. Фрукти і овочі добре задовольняють цю потребу. Напівфабрикати або вже готові страви містять набагато більше солі, ніж їхні інгредієнти. На думку чиновниці, слід перевіряти етикетки і обирати продукти, що містять не більше 300 мг солі на порцію.

«Ви також можете бути здивовані, що є продукти, які містять багато натрію, але не мають солі в складі. Це тому, що вони містять інші форми натрію, наприклад, глутамат натрію, цират натрію, або питну соду (гідрокарбонат натрію). Купуючи свіжі продукти на ринках у фермерів або місцевих маркетах, не забувайте про сезонність. Порівнюйте продукти і товари різних виробників. Один і той же товар у різних брендів може містити різну кількість солі. Особливо це стосується копченого м'яса, снеків, сирів і випічки», - зазначила Супрун.

Також Супрун радить почати із зменшення порцій - «так ви автоматично зменшите і кількість калорій, і кількість солі. Можна керуватися досить простим правилом: чим більше в страві калорій, тим більше в ній солі».

За інформацією в.о. міністра, дослідження доводять, що людина здатна змінювати свої харчові звички, отже, і привчити себе насолоджуватися несолоною їжею.

«Спробуйте міксувати страви зі своєю звичнною кількістю солі і зменшеною. Згодом ви перестанете помічати різницю. Смакові рецептори майже не здатні розрізнити зменшення солі на чверть. Позбутися від солі і, одночасно, надати стравам нових смаків допоможуть спеції, сухі і свіжі трави, часник, імбир, цитрусові, вино і оцет. Також краще споживати йодовану сіль, оскільки у багатьох українців спостерігається помірний дефіцит йоду», - пояснила в.о. міністра охорони здоров'я.

Супрун порекомендувала не солити страви двічі: «якщо під час приготування страви додаєте до неї солоні інгредієнти, можна не солити власне саму страву додатково. Це перш за все стосується домашніх соусів і консервування».

Традиційні продукти з високим вмістом солі слід замінити більш корисними альтернативами. Замість бульйонних кубиків - домашній бульйон, білий хліб чиновниця рекомендує замінювати на цільнозерновий, а готові солоні приправи і соуси - приготованими власноруч.


11.05.2019 1479 2
Коментарі (2)

Олександр 2019.05.11, 13:21

В країнах світу уже давно винайшли спосіб вирішення цієї проблеми. При приготуванні їжі використовують сіль зі зменшеним вмістом натрію з добавками калію. Таким чином вирішуються декілька проблем, а саме - нормалізується вживання натрію, зменшується дефіцит калію в харчуванні, а також понижується поріг смакової чутливості до натрієвої солі і людина перестає пересолювати їжу. 
Особливо така сіль буде корисною для людей з підвищеним артеріальним тиском. Адже натрій притягує воду та збільшує кількість позаклітинної рідини, яка тисне на стінки судин.

 

15.08.2026
Олександр Мізін

Фіртка вже писала про схеми шахрайства та чорних рієлторів, детально аналізуючи, як аферисти обирають жертв серед самотніх чи вразливих верств населення. Утім, постає логічне запитання: як звичайному покупцеві захистити себе під час угоди як на первинному, так і на вторинному ринках нерухомості?

702
11.08.2026

Прикарпатська державна сільськогосподарська дослідна станція Інституту сільського господарства Карпатського регіону НААН знову опинилася в центрі уваги.  Ще у серпні 2025 року Фіртка публікувала розслідування про можливі зловживання із державними землями та діяльність посадовців установ НААН. 

927
31.07.2026
Вікторія Матіїв

Віталій Олійник на позивний «Грач» служив у 68-й окремій єгерській бригаді. Після мобілізації чоловік пройшов навчання, вирушив на Донеччину, а вже під час першого бойового виходу загинув. Понад рік сім'я жила між надією та невідомістю, поки не отримала остаточне підтвердження його загибелі.

3065
26.07.2026
Катерина Гришко

На Івано-Франківщині одночасно зростає кількість зареєстрованих безробітних і посилюється дефіцит працівників. Бізнес шукає людей для виробництва, будівництва, транспорту, медицини та сфери обслуговування, однак закрити вакансії стає дедалі складніше.

1893
19.07.2026
Тетяна Ткаченко

Викладач Карпатського національного університету імені Василя Стефаника Юрій Довган не мріяв стати героєм. Просто вважав, що не має права залишитися осторонь. Провів останні пари, попрощався зі студентами й пішов шукати шлях до війська. З п'ятої спроби його прийняли. Про службу в Силах оборони, труднощі після звільнення з армії, адаптацію та роботу зі студентами ветеран розповів журналістці Фіртки. 

3087
16.07.2026
Павло Мінка

Як під шумок відставки уряду Рада переписала статтю 301 Кримінального кодексу, прибравши заборону на "доросле кіно".

2258

Слабкі тіла завжди статистично переважали, і наша доба не є в тому винятком.

611

Іноді можна зустріти думку, начебто багатство та добробут людини — це благословення Бога, а бідність і нужда — навпаки.

955

Десь на початку місяця у 1991-му на проспекті Шевченка я випадково зустрівся з Сашком Кривенком і він, після короткого – «чим займаєшся?» - запропонував мені написати невелику статтю.

1035

Картинка, коли 16-річні дівчатка хором кричать «Сирок – геть!» — то це не лише щира емоція, але і, очевидно, технологія. А ще якась колективна нам ганьба.

2327
12.08.2026

Добра тарілка — це не дієта, а насолода: страви, які радують очі, душу і живлять тіло. Навіть простий перекус може стати маленьким ритуалом, що заряджає позитивом на кілька годин уперед.  

5958
06.08.2026

Війна та постійний стрес істотно впливають на харчову поведінку українців.  

29676
02.08.2026

Війна та стрес суттєво впливають на харчові звички.

11581 2
09.08.2026

Отець і Глава Української Греко-Католицької Церкви Блаженніший Святослав восьмого серпня іменував трьох священнослужителів Коломийської єпархії митрофорними протоієреями.

1370
07.08.2026

У Ватикані повідомили про те, що Святіший Отець Лев XIV поблагословив рішення Синоду Єпископів УГКЦ про обрання отця Терентія Василя Цапчука, ієромонаха Чину святого Василія Великого, Єпископом-помічником Бучацької Єпархії УГКЦ.

1592
05.08.2026

Священник наголошує: християнство завжди існувало як спільнота, а не індивідуальна релігія.

23814
02.08.2026

Цьогоріч проща на Крилоську гору була особливою, адже вірні та духовенство відзначають 20-ліття відновлення акту коронації чудотворної ікони. Як і останні кілька років, основний намір паломництва — безперервна молитва про мир та перемогу України у війні.  

2049
11.08.2026

Мурали або стінописи сьогодні не є чимось незвичним. У містах України, зокрема й в Івано-Франківську, на вільних стінах будинків час від часу з'являються різноманітні нові прояви вуличного мистецтва.  

43935 1
11.08.2026

Сербський аналітик Орхан Драгаш у своїй статті на Хвилі стверджує, що прийом Зеленського в Сербії за кілька місяців до дострокових виборів коштував прем’єр-міністру Вучичу підтримки всередині країни. Прем’єр Сербії усвідомлював це, але все ж пішов на таку зустріч. Чому?

611
29.07.2026

Зеленський змінює настрій у Вашингтоні, — стверджує видання Politico. Такі висновки видання робить за результатами перебування в США президента України, де він зустрівся з Дональдом Трампом в Білому Домі, відвідав похорони сенатора Ліндсі Грема (автора закону про «пекельні санкції» США щодо Росії) та виступив перед сенаторам обох партій — республіканцями та демократами.

1306
23.07.2026

Росія щораз більше стикається з наслідками повномасштабного вторгнення в Україну. Про це пише The New York Times в статті-аналізі книги доктора Анни Нотте «Ми переживемо їх: Глобальна кампанія Путіна з метою перемогти Захід».

1590
14.07.2026

Із дев'яти народних депутатів, обраних від Івано-Франківщини, п'ятеро підтримали документ, одна депутатка утрималася, ще четверо не підтримали його різними способами.

2584