Роман ТКАЧ: «Влада свідомо провокує насильство»

 

Ідея інтерв'ю з народним депутатом Романом Ткачем з'явилася після чергового засідання в Івано-Франківську дискусійного політичного клубу, який він підтримує фінансово.

 

Ткач - один із небагатьох місцевих політиків-важковаговиків, ще не помічений в підготовці до виборів 2012 року, хоча й встиг завчасно придбати цілком політично ліквідний партквиток «Фронту змін». Дистанція, яку нардеп наразі тримає до обласної політичної кон'юнктури, робить його оцінки тутешніх справ жорсткими і цікавими.

 

Інтерв'ю з Романом Ткачем брали спільно «Галицький кореспондент» і агенція новин «Фіртка».

 

 

Роман Ткач

 

 

- Пане Романе, недавно в столиці проводилося серйозне соцопитування і на відкрите запитання «Що Вас хвилює й чим Ви переймаєтеся?» понад 60% киян відповіли, що їх уже нічого не переймає. І це кияни. Як думаєте, що може сучасну українську людину вивести з цього ступору?

Дещо може. Коли прийдуть до неї і зачеплять за щось близьке і дороге. Її гроші, хату, родину, дітей, улюблену ложку з рота висмикнуть... Тоді хіба вирвуть з цього ступору...

 

- Це ж свідчить про повну деградацію суспільного життя.

Так, абсолютно.

 

- Але ж є структури, які б мали цим життям управляти, в тому числі партії, громадські рухи. Чому вони сьогодні такі безсилі?

Є дві відповіді на це питання. Перша - довго аналізувати все, що було за 20 років, і робити висновки. Друга - нам, зрештою, лише 20 років. Нам, очевидно, потрібно через такі речі пройти, хочемо ми того чи ні.

 

- І скільки років треба йти?

Можна згадати сорок класичних біблійних років... Розумієте, наче й двадцять - то вже немало. А може, ми вже на завершенні цього періоду. Я чомусь так думаю.

 

- В чому Ви бачите шанс? Звідки чекати нового суб'єкта українського суспільно-політичного життя - з середнього класу, громадського сектора, церкви?

Надії на середній клас - перебільшені, це вчорашнє. Церковне життя також в занепаді. Хоча сьогодні в греко-католицькій церкві багато освічених молодих людей. Єдине сподівання, що наші діти, які сьогодні все те бачать - брехню, цинізм, порівнюють з тим, як у світі, їздять по світу, змінять це, зобов'язані змінити.

 

- Історія підказує, що втомлені й цинічні суспільства часто закінчували насильством і диктатурою.

В Україні сьогодні влада вже говорить з суспільством мовою насильства. Влада провокує насильство свідомо. Іншого пояснення багатьом подіям я просто не бачу.

На простий мітинг пенсіонерів посилається спецзагін міліції. Для чого? Показати суспільству: бабусь били, що з вами буде? Думаю, влада все-таки тяжіє до білоруської і російської моделі, вони хочуть зробити щось подібне в Україні.

Ви говорите про диктатуру, а як на мене, авторитарний режим в Україні вже побудовано. Останній підпис під цим режимом і мокра печатка поставлена 11 жовтня. В Україні діє авторитарний режим, є всі його ознаки. Тому ми вже на прямій дорозі до диктатури.

Хто може це зупинити? Видається, надій на внутрішні чинники - громаду, бізнес, церкву, депутатів, партії - дуже мало. Бо на будь-який аргументований виступ відповідь буде одна - кулак і батальйон «Беркут». Сьогодні дуже потрібна підтримка Заходу, зовнішній тиск на режим. Навіщо це самому Заходу - інше питання, але вона могла б дуже допомогти.

 

- З іншого боку, Ви самі недавно, коментуючи протести афганців, казали, що бачили в очах того ж Єфремова страх. Тобто влада, з одного боку, лякає, з іншого - боїться сама?

Вони бояться. І вони все роблять через страх. Як казав Азаров, тільки через страх можна з людьми говорити - страх втратити роботу, шматок хліба. Якщо він нічого інакшого не знає, а швидше за все так і є, бо він дитя КГБ, партії, то так, можна ж і так жити. Але ж є приклади абсолютно інакших принципів життя в суспільстві: довіра до держави, довіра держави до людей.

 

- Вибори 2012 року - це, на Вашу думку, шанс змінити ситуацію?

Хоча ця команда не бачить стратегії, короткострокові забіги в неї чітко розписані. Вони в 2010 році поставили собі завдання взяти владу - уже вся влада в них у руках. Правда, формально їм ще залишилося отримати повністю свою Верховну Раду. Вона вже лояльна, але лідеру ще не комфортно, ще десь якась муха у Раді дзвенить... І вони цих набридливих мух хочуть позбутися.

Тому якщо хтось думає, що якось проб'ється через мажоритарний округ - то навряд. Бо буде, наприклад, по Франківську йти якийсь Іваненко, начебто аполітичний, з великими грошима, для нього будуть забезпечені комісії, суди... Йому навіть дозволять критикувати уряд, погану владу! І він пройде - а завтра в Раді стане біло-синім... А опонент такого Іваненка якщо і пройде, то буде в Раді одинаком.

Що стосується політичних сил - там все-таки трошки інша ситуація.

Словом, для команди Януковича 2012 рік дуже важливий: вони мусять виграти ці вибори, інакше 2015 - рік президентських виборів - стане для них дуже сумним. Хоча, я думаю, що в їхньому середовищі варіант наступника також розглядається.

 

- Варіант наступника Яценюка розглядається чи ні?

Я не знаю.

 

- Ви майже рік вже в партії. Саме зараз почалися розмови про зустрічі Яценюка з, наприклад, Ахметовим, Фірташем. Вас, колишнього рухівця, це не зачіпає?

Я не бачив в офісі ні Ахметова, ні Фірташа. А Яценюк багато з ким контактує, можливо, і з ними також.

Розумієте, я до того вже простіше ставлюся. Я не сприймаю політичного лідера як месію. Є лідер - розумний, толковий, фахівець з економіки, який має свій погляд, бачить перспективу, - і добре. Є партія, яка пропонує речі, зіставні з моїми уявленнями.

 

- А Ваше місце у виборчому списку - номер?..

За рік до виборів про списки було б абсурдно говорити. Як показує практика, списки остаточно затверджуються за годину до початку з'їзду, на якому їх схвалять... Крім того, я з тих політиків, які звикли напряму працювати з людьми. Я вважаю, що можу і вмію спілкуватися з людьми. Думаю, як агітатор я би приніс користь партії.

Що стосується мажоритарного округу, скажу, що сьогодні я про це ще не думаю і округ не приглядав. І я не хочу обдурювати людей. Бо зараз так: досить розмови - давай помагай! Помагай будувати, ремонтувати. Матеріального ресурсу на це в мене немає.

 

- А яка сьогодні приблизно ціна виборчої кампанії по кругу?

Це залежить від кандидата. Кампанія умовно ділиться на три тури. Перший - ідентифікація кандидата: хто ти, з ким ти. Другий - зібрати команду, створити мережу. Третій назвемо умовно - затвердження успіху. Так-от, кожен кандидат, розраховуючи бюджет кампанії, зважує, скільки йому треба на ідентифікацію, скільки на мережу... Якщо тебе вже знають, прізвище чули - дешевше. Залежить також від округу, від того, який це регіон - сільський чи міський. Сьогодні називають різні суми - від 1 до 5 мільйонів доларів на округ.

Взагалі, цифри ростуть. Я як мажоритарник у 2002 році витратив на вибори приблизно 30 тисяч доларів. Половину суми дала «Наша Україна», решту - скинулися знайомі. В ті часи, знаєте, було ще так, що і той, хто просив на вибори, і той, хто давав гроші, - червоніли обоє. Перший - бо просив і йому незручно, а другий - бо розумів, що дає мало. Сьогодні таке враження, що вже ніхто не червоніє.

 

- Кажуть, Ви розпускаєте свій офіс в Івано-Франківську - «команду Ткача». Це якось пов'язано з підготовкою до виборів?

Розпускаю-не розпускаю... оновлюється команда! Це пов'язано з моїм членством в партії плюс є різні життєві ситуації: хтось сам влаштовує своє життя і майбутнє, тому зараз проходить зміна команди.

 

- В кожному разі і офіс у Франківську працював, і Ви часто бували. Як би Ви оцінили політичний рік на Прикарпатті? Все-таки у нас тут особлива ситуація: патріотичні сили у радах в більшості, зокрема «Свобода».

Виходимо на вулицю - питаємо в людей: що змінилося за рік? Та нічого не змінилося! Нуль!

Я розумію, що за рік депутати міської ради, скажімо, небагато можуть змінити, у них свої функції. Але вони б мали змінити принаймні підходи. Я не збираюся критикувати їхню ідеологію. Але ж, окрім засадничих речей, є ж ще й господарка. Це гарно - сісти в автобус чи тролейбус і звітувати про депутатські успіхи, але коли їдеш по розбитій дорозі, то який тут звіт може бути? Нарікають, що мер поганий? Маєте докази? То в чому справа: підняли руки на сесії - і мер пішов! Вперед! Є ж приклад Чернівців, де мера відправили у відставку. Поганий виконком - підняли руки, поміняли!

 

- А щодо обласної ради?

Не хочу поспішних висновків, але в мене таке враження, що за рік усім стало добре. Усі заспокоїлися. Таке враження, що чекають з Києва події, на яку тут негайно треба зробити політичну заяву. А якщо немає подій...

 

- ... то можна, наприклад, роздавати гірничі відводи...

Ну, це вже робота для журналістів, стежити за цим.

 

- А заяви могла б приймати якась громадська організація чи самі партії.

Думаю, політичні заяви все ж потрібно приймати. Обласна рада - орган представницький, серед іншого вона представляє і політичну позицію краян. Але цим заявам у роботі сесії треба чітко відвести місце. Якщо резонансна заява проходить через президію, то далі - виступи від фракцій по 3 хвилини, і всього за 15 хвилин заява прийнята. Підняли руки - порахували, пішли далі. Чому виходить інакше?

 

- Ви буваєте на сесіях облради, як, до речі, і депутати-регіонали Чуднов, Зварич. А навіщо це Вам?

Якщо є соціально значущі, на мій погляд, сесії, я стараюся приїжджати. І беру участь, і обговорюю питання. Але коли вирішуються речі, в яких я брати участь не хочу, ті ж відводи чи розподіл майна, я не відвідую такі сесії, врешті, депутати мають повноваження діяти, як вважають за потрібне. А чому там бувають Чуднов чи Зварич - це питання до них. Але якщо вони думають, що чим частіше сидиш, тим вищий рейтинг тут у Регіонів... - ну, то все якраз виходить з точністю до навпаки.

 

- Кажете, всім стало добре в облраді. Оцініть, як голові ОДА Михайлу Вишиванюку вдається працювати з начебто опозиційним депутатським корпусом?

Коротко відповім - респект Вишиванюку. І тут він виявився на висоті. І - три крапки.

Вибори давно позаду, і сьогодні важливо, які рішення приймають, яким чином.

 

- З господарських питань розбіжностей в політичних опонентів немає.

Ну, так обидва голови офіційно пояснюють цю позицію.

 

- Може, це й добре? Поганий мир кращий, ніж хороша війна...

Питання не у війні. Ніхто не закликає проти когось воювати. Уявляю собі наслідки, якби почалася війна проти Вишиванюка. Скажімо, через висловлення недовіри губернатору депутатами. Думаю, реакція Києва була б дуже пряма і логічна: сюди б нам такого дурня призначили, що мало б не здалося.

Сьогодні Михайло Вишиванюк - компроміс між центром і місцевими елітами. Тому не треба воювати. Але є речі, якими обласна рада мала б глибше перейматися. Скажімо, питанням бюджету. От всі нарікають - поганий бюджет. Зараз вже є проект бюджету на 2012 рік. Ви чули десь аналіз? Що він принесе якомусь району, обласному центру, гірському селу? А минулого року що було? Покричали під час сесії, побідкалися - і прийняли спущений згори варіант... І що, питаю - вистачає?

 


21.10.2011 1808 2
Коментарі (2)

масло масляне 2011.10.21, 11:42
Цікавий цей депутат, завжди говорить про те, що і так всі знають. Ну і звичайно кинути камінь в строну обласних депутатів про спущений згори бюджет.... сам же каже про Вишиванюка, це і є компроміс і розуміння хто влада по суті, а хто на папері :).
ОК 2011.10.21, 12:35
О.К.
26.06.2025
Олег Головенський

Фіртка вже проаналізувала декларації нардепів, керівників рад, ОВА та голів громад Прикарпаття за 2024 рік. Сьогодні — фінальна частина: декларації керівників правоохоронних органів області.

2351
24.06.2025
Павло Мінка

19 червня 2025 року Івано-Франківська обласна прокуратура повідомила: судитимуть організатора злочинної групи торговців бурштином.

913
21.06.2025
Діана Струк

Нікіта Тітов — художник, плакатист, ілюстратор. Ще кілька десятиліть тому він називав себе «ватніком», а сьогодні його роботи — символи українського спротиву. Його плакати надихають, підтримують і попереджають: Україна — сильна, і вона не зламається.

970
19.06.2025
Катерина Гришко

На початку червня 2025 року провели тендерні конкурси на роботи в навчальних закладах на суму майже 40 мільйонів гривень. Фірми відомі та мають кримінальні справи.  

979 3
16.06.2025
Вікторія Матіїв

Журналістка Фіртки поспілкувалася з керівником Івано-Франківського театру Ростиславом Держипільським, щоб дізнатися, як театр живе і працює під час війни, як народжуються нові вистави, які міжнародні проєкти підтримують українське мистецтво, а також про виклики сучасності і непересічну силу мистецтва в непростий час.

2917 3
14.06.2025
Вікторія Матіїв

Напередодні Всесвітнього дня донора крові Фіртка поцікавилася, скільки прикарпатців регулярно здають кров, яка підготовка й процедура донації, розпитала у лікарки-трансфузіологині Прикарпатського обласного центру служби крові Марти Щирби, як на потреби крові вплинула війна.  

1510

Тема про заборону абортів, яку вчора запустила Івано-Франківська міськрада, не «від добра» і, звісно, «для піару». Якщо «піаром» вважати висловлення консервативної правої традиціоналістської політичної позиції.

754

Ніколи ідіотизм не стає більш очевидним, як у момент, коли починають його зводити у абсолют великі писарі сентиментально-переконливих текстів у редакційних кімнатах центрів, які «творять думки».

712

Глибше за інших пірнули гностики перших століть християнської ери. Вони дійшли принципового висновку: таємниця часу сусідить з таємницею Бога. Сусідить так близько, так щільно й невіддільно, що її пізнання майже напевно відкриває браму Творця, як найбільшої з таємниць.

355

Світ змінився до невпізнаваності зі стрімким розвитком технологій ми наче живемо у майбутньому. І водночас існують традиції, яким сотні років. Одна з таких  релігійних традицій — це шанування мощей святих у християнстві.

1048
26.06.2025

Мер зазначив, що це приватний бізнес, а тому місто не видає земельні ділянки чи майно для таких закладів.

2219
19.06.2025

Станом на 1 червня 2025 року на Івано-Франківщині зареєстрували 901 фермерське господарство. Загальна площа сільськогосподарських угідь у їх власності та користуванні становить 40 тисяч гектарів.  

1105
12.06.2025

Все більше людей відмовляються від дієт і переходять до інтуїтивного харчування — підходу, що вчить слухати тіло, а не рахувати калорії.  

827
27.06.2025

Сьогодні, 27 червня, віряни відзначають свято Найсолодшого Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа – Людинолюбця.  

396
24.06.2025

Один чоловік ходив по окрузі, проклинаючи священика та розповсюджуючи про нього по всій парафії брехливі, злісні чутки.

15019
20.06.2025

Священник розповів про ставлення Церкви до дошлюбних статевих стосунків. 

7329
16.06.2025

У селі Гошів, що на Івано-Франківщині, на Ясній Горі розташований монастир Чину святого Василія Великого. Зокрема, на дзвіниці Гошівського монастиря знаходиться один з чотирьох карильйонів України.  

766
26.06.2025

Роботи Нікіти Тітова стали символами українського спротиву. Його плакати підтримують, надихають і говорять мовою, яка зрозуміла кожному. Та попри публічне визнання, автор часто стикається з піратством власних робіт.  

328
26.06.2025

Рішення саміту НАТО, ухвалене у Гаазі за підтримки президента США Дональда Трампа, підтверджує статус росії як спільної загрози для всього Альянсу.  

244
23.06.2025

Прем’єр-міністр Британії Кір Стармер заявив, що ядерна програма Ірану — серйозна загроза, а США вжили заходів для усунення цієї загрози.  

331
19.06.2025

Депутати Верховної ради України 18 червня 2025 року підтримали в цілому законопроєкт № 11469 про множинне громадянство.   

606
18.06.2025

Україна готується до виборів після завершення воєнного стану, але це будуть не звичайні, а унікальні вибори, які потребуватимуть окремого закону.  

1065