Василь Попович: «Колектив Івано-Фраківського медуніверситету – це колектив переможців»

M2081S-1028 За інформацією комісії з підготовки виборів ректора Івано-Франківського медуніверситету  завтра, в п’ятницю, 8 квітня, відбудеться голосування за нового ректора навчального закладу.

Кандидатами на цю посаду є: Любомир Глушко – проректор, нині виконуючий обов’язки ректора університету, Василь Попович – професор, завідувач кафедрою ЛОР та Микола Рожко – професор, завідувач кафедрою стоматології.

Малакава раніще подала розмову з Миколою Рожком. Сьогодні ж наш кореспондент постілкувався з іншим кандидатом на посаду ректора – Василем Поповичем.

 

 

Василю Івановичу, розкажіть загалом про своє бачення – куди стратегічно повен рухатися і як розвиватися Івано-Франківський медуніверситет?

 

Нам треба рухатися в Європу. Необхідно реформуватися під європейські стандарти.

 

Ті знання, які отримують студенти в Івано-Франківському медунівеситеті – це серйозні знання. Наші лікарі, що їдуть за кордон, за умови знання мов, досить успішно там працюють та набувають визнання.

 

Але, для європейських ВУЗів ми не є «зрозумілими», бо методики подачі знань в Європі і в Україні відрізняються. І тому для оптимізації навчального процесу я пропоную створити європейську систему дослідницьких інститутів, які будуть функціонувати в рамках університету як дослідницького ВУЗу.

 

Це не будуть науково-дослідні інститути, задачею яких є занурюватися глибоко в науку. Завданням дослідницького інституту в рамках дослідницького ВУЗу є – створити систему, в якій дослідницька робота стане основою навчання. Зараз студенти пасивно сприймають те, що їм говорять викладачі. А структура дослідницького ВУЗу передбачає активну участь студента в процесі навчання.

 

 

Які саме дослідження будуть проводитися студентами в процесі навчання? Чи є вже якісь приклади?

 

Наше життя давало нам вже кілька прикладів. Наприклад, якщо ми згадаємо епідемію грипу в минулому році, то співпраця між університетом: студентами і викладачами з практичною охороною здоров’я області показала, що ми виявили всі проблеми і швидко запропонували відповідні методи лікування. І реально в тих умовах Івано-Франківськ тоді показав найкращі показники, ми врятували масу людських життів не тільки в області, ми швидко роздали наші методики лікування по всій Україні.

 

І от цей процес і є дослідженням – студенти разом з викладачами займалися вивченням характеристик інфекцій, її клінічних проявів, розробкою методик лікування.

 

І для студентів, і для викладачів це був процес дослідження, в якому приймали участь практикуючі працівники охорони здоров’я. І, повірте мені, що студенти, які приймали в цьому процесі участь, - вони навчилися «на все життя». Тепер вони точно знають що таке епідемія грипу і як правильно з нею боротися. А якби вони ці знання отримували в звичних, «класичних» умовах, то якість знань була б іншою.

 

Ще один приклад – наша співпраця після повені, під час ліквідації її наслідків. Університет тоді разом з практичною охороною здоров’я не допустив розвитку епідемій після того як під час повені були затоплені джерела водопостачання, було порушено постачання продуктів, але ми разом з обласним управлінням охорони здоров’я втримали ситуацію під контролем і не допустили тих великих проблем з епідеміями, які могли бути.

 

Це є яскраві приклади, але це фактично була робота в «екстремальних умовах». А наше завдання полягає в тому, щоб таку роботу робити планово, щоб вона була щоденною і тоді ми виконаємо європейські вимоги до процесу навчання. Ми також наблизимо практичну охорону здоров’я до університету.

 

В нас, університету і управління охорони здоров’я немає причин для протистояння. Ми працюємо в межах одного міністерства, але ми отримуємо фінансування з різних джерел, тому в нас немає причин перетягувати ковдру на себе. І в нас є одна мета – охорона здоров’я мешканців нашого краю.

 

 

А як будуть працювати організаційно ці дослідницькі структури вашого ВУЗу?

 

В рамках створення дослідницького ВУЗу пропонується створити Наглядову раду під керівництвом ректора і начальника обласного управління охорони здоров’я.

 

В цю Наглядову раду також увійшли б головні лікарі провідних базових медичних закладів, а також директори дослідницьких інститутів, які будуть створені в університеті. І це дозволить об’єднати зусилля в реальному повсякденному житті, а не тільки в екстремальних умовах.

 

Це буде нормальна планова робота. Ось це і є принцип «дослідницького ВУЗу». І в цих умовах студенти будуть отримувати знання за європейськими методиками. І тоді ми зможемо ввійти в європейський і світовий освітній простір.

 

 

При зміні керівництва в будь-якій організації колектив завжди насторожений – куди буде «мести мітла» нового керівництва, чого від нього чекати? Чи відчувається це в медуніверситеті напередодні  виборів ректора?

 

Я маю переконання, що колектив медичного університету – це є колектив переможців. Цей колектив добився звання Національного університету.

 

І завдання нового керівника полягатиме в тому, щоб максимально зберегти цей колектив і направити його на досягнення наступної високої мети – рівня дослідницького університету.

 

Звичайно, що до тих вимог, яких прагнемо досягти, управління університету буде і трішки реорганізоване. В управління безперечно увіллються молоді прогресивні професори, які є визнані в світі. Але жодним чином не в «ущерб» старій команді. Це буде жодним чином не «революція», а природній еволюційний процес.

 

 

Ви говорите про дослідницькі структури, що будуть створені в  університеті. А можете конкретизувати, що саме вони будуть досліджувати?

 

Буде створено кілька дослідницьких інститутів. І провідні фахівці, які сформували певні наукові напрямки, і будуть очолювати ці інститути. 

 

Це будуть: інститут стоматології, інститут сімейної медицини, інститут сучасних хірургічних технологій, інститут страхової медицини, інститут фармації, інститут експериментальних біологічних моделей та інші. І тому і старі та досвідчені кадри будуть витребувані і будуть розвивати ті напрямки, в яких вони мають визнані досягнення.

 

 

Часто добрі плани не реалізуються через відсутність ресурсів, зокрема – фінансування. Звідки ви плануєте взяти гроші на таку кардинальну реорганізацію структури та методик навчання в університеті?

 

Досвід європейських, американських колег демонструє, що такий шлях є економічно доцільним. Скажімо бюджет дослідницького університету того ж Гарвардського університету складає 2,5 мільярди доларів. А державне бюджетне фінансування в цій сумі складає близько 25-30 відсотків.

 

І тому наше завдання в фінансуванні нашої діяльності має дві головні складові: перше – оптимізувати витрати, друге – заробляти гроші.

 

 

Як саме?

 

Перше. Ми повинні навчитися залучати гроші різного роду фондів – грантові кошти.

 

Для прикладу – вчора в мерії Івано-Франківську відбулася зустріч з представниками Ради Європи по питанню збереження культурної спадщини. Враховуючи, що корпуси медуніверситету фактично створюють історичний фон міста, та те, що багато корпусів є пам’ятками архітектури, то налагодження співпраці з фондами, які опікуються збереженням пам’яток, дозволить нам зменшити використання власних коштів на утримання і ремонти корпусів.

 

Далі – участь в екологічних програмах. Приклад – Калуш отримав близько 800 мільйонів гривень на екологічні програми. І наша діяльність в цих програмах, як дослідницького ВУЗу, дозволила б проводити дослідження та давати відповідні рекомендації.

 

І таких варіантів оптимізації наших витрат є достатньо.

 

А тепер щодо заробляння грошей.

 

Найперше, і саме головне – наші дослідницькі інститути будуть заробляти гроші на українських і міжнародних дослідженнях ефективності ліків і медичної продукції. Саме тут є широке поле діяльності Інституту експериментальних біологічних моделей.

 

 

А що це таке – «експериментальні біологічні моделі», як їх можна продавати? Бо мені, як не фахівцю, не зовсім зрозуміло як ви плануєте продавати якісь віртуальні речі, такі як «моделі»?

 

Поясню. Колись для того, щоб ефективність ліків чи якогось лікувального процесу, в клінічних дослідженнях використовуватись експериментальні тварини або і люди. Зараз нормами етичного міжнародного законодавства це заборонено. Заборонено навіть в дослідницьких цілях оперувати собак в плані якихось гострих експериментів.

 

Зараз проводяться дослідження саме на так званих «біологічних моделях». Особливо ранні дослідження. І той, хто володіє методиками біологічного моделювання, той фактично має можливість заробляти великі кошти. Коли, скажімо, фармацевтичні компанії синтезують нові препарати, то спочатку всі ці ліки «обкатуються» на саме біологічних моделях.

 

І якщо б ми були першою в Україні такою дослідницькою структурою, то ми б могли брати на себе багато таких замовлень.

 

 

А що саме може бути предметом дослідження в таких випадках?

 

Взагалі, будь-який виріб медичного призначення, починаючи, умовно кажучи, від клізми і закінчуючи складним найсучаснішим медикаментом, має пройти апробацію в умовах таких структур з наступною рекомендацією використання його в Україні. І дослідницький ВУЗ якраз би цим займався і заробляв би на цій діяльності великі гроші.

 

 

А чи просто вийти на цей ринок? Чи треба якось сертифікувати цю діяльність?

 

Так. Але зараз ця діяльність є законодавчо затвердженою в нашому Українському законодавстві. Тому нам не треба починати «з нуля», прецедент є. І нам потрібно буде тільки, можливо, адаптувати його до наших умов.

 

Другий шлях заробляння грошей – участь в страховій медицині. Те, що буде страхова медицина впроваджена в Україні немає сумнівів. І наш університет міг би бути регіональним оператором Фонду обов’язкового медичного страхування з розробкою всіх нормативних документів та розробкою схем лікування, які будуть рекомендовані страховим компаніям.

 

І таким чином ми могли б не тільки заробляти на цьому гроші, а й бути «законодавцями» на цьому полі.

 

Продаж експериментальних біологічних моделей, їх тиражування на основі оформлених прав на інтелектуальну власність – ще одне джерело доходів дослідницьких інститутів.

 

І така діяльність буде базуватися на розвитку власної клінічної бази. А розвиток клініки можливий за рахунок грошей, які підуть із страхової медицини. І роль клініки в цьому процесі важко переоцінити.

 

 

А чи існує в світі така система клінік при навчальних закладах? Який їх досвід?

 

Кілька прикладів. Чи хтось знає про існування Стокгольмського медичного університету? Мало хто, тільки фахівці. А про існування Каролінського госпіталя при цьому університеті знає дуже багато медиків. Бо ця клініка дає експертизу тих матеріалів, які подаються в Нобелівський комітет. Не університет,  а саме клініка.

 

Хтось чув про Нью-Йоркський медуніверситет? Мало. А от про знамениту клініку Мейо при цьому університеті знають всі медики, бо вона визначає світові тенденції розвитку науковоємних медичних технологій в світі.

 

Аналогічно в Європі ще один приклад – Берлінський медуніверситет і університетська клініка Шаріте, яка знаменита на весь світ.

 

 

Ну про клініку Шаріте відомо у нас найбільше – з радянського фільму «Сімнадцять миттєвостей весни», - вона в ньому згадується…

 

:) Так. Але Шаріте відома і своїми дослідженнями в галузі медицини. Авторитет університету, який має свою клінічну базу – незаперечний. І ми в даному випадку маємо виграшну позицію, бо Львів, Тернопіль, Чернівці не мають власних клінік. А у нас в університеті – є.

 

Також ми можемо заробляти гроші на продукції нових медичних технологій, які будуть розроблятися клінікою.

 

Дослідницькі інститути будуть працювати також в рамках державних цільових програм, які фінансуються з позапланових бюджетних надходжень. І в цьому ми маємо великі перспективи.

 

 

А які саме ці програми, яке їх спрямування?

 

Зараз облдержадміністрації поданий мій проект державної цільової програми «Розвитку високо наукових медичних технологій в рамках розвитку місцевої рекреаційно-туристичної інфраструктури».

 

…І ось ці всі джерела дозволять нам вивільнити власні кошти, які ми отримуємо по лінії бюджетного фінансування. Їх ми зможемо використати з метою підняти зарплат до «достойного» рівня. Ми зможемо вкладати гроші в розвиток інформаційних технологій, в програми підтримки молодих вчених. Ми зможемо фінансувати програми для вирішення житлових питань наших працівників. Для початку – здамо наш житловий будинок, який вже кілька років «здається».

 

Ще одне джерело фінансування – це інвестиційні проекти в об’єкти нашої інфраструктури. Для прикладу – наш спорткомплекс давно вже не відповідає сучасним вимогам. І створення інвестиційної програми з якимось інвестором дозволить довести його сучасного рівня.

 

Те ж саме – розвиток нашої виробничо-навчальної бази в Яремчі. Ще – наш фармаколоічний факультет має дослідницьке поле, на якому ми фактично зараз вирощуємо пшеницю. Можна залучити якусь фармацевтичну фірму, яка потребує рослинної сировини.

 

 

Ви сказали, що наша система освіти є незрозумілою для Європи? Пропонований вами комплекс заходів наблизить наших лікарів «до Європи»?

 

Безперечно. Всі ці зміни зроблять нас зрозумілими для Європи, для європейського освітнього простору. Тоді студенти з Європи поїдуть до нас. У нас для цього є всі передумови. Чому? Бо на додипломному етапі освіти ми маємо право вчити студентів в клініках.

 

За кордоном на цьому етапі вчать на манекенах. І відповідно люди, які прагнуть стати добрими лікарями, поїдуть до нас на клінічний етап навчання – третій, четвертий, п’ятий курси, щоб навчатися в клініці. Таким чином ми станемо привабливими для європейської освіти.

 

 

Василю Івановичу, багато суперечок зараз точиться навколо доцільності впровадження приватної медицини в Україні.  Яке ваше ставлення до таких перспектив охорони здоров’я?

 

Ще двадцять років тому, щоб якісно протезувати зуб, та й навіть поставити якісну пломбу, люди чекали в черзі «майже все життя».

 

І ми є очевидцями того, що не розширяючи кількості державних поліклінік, за рахунок тільки розвитку приватного напрямку в стоматології була знята проблема стоматологічного здоров’я.

 

Практично в кожному найменшому місті є стоматологічна клініка, забезпечена якісними матеріалами, сучасним обладнанням і високим рівнем роботи.

 

Тобто стоматологія для населення перестала бути проблемою.

 

Вона стала щасливим винятком із правил в нашій медицині. І, розвиваючи таким самим шляхом інші галузі, ми можемо вирішити багато проблем в них.

 

 

А які ще галузі є перспективними для розвитку приватних практик?

 

Скажімо до приватних практик добре надається сімейна медицина. В Європі ця галузь дуже розвинена.

 

І чому цим шляхом не може піти хірург і терапевт? Але цей процес не можна пустити самопливом. І роль університету в цих процесах має бути визначальною.  

 

 МАЛАКАВА

 


07.04.2011 5672 45
Коментарі (45)

Пуцер 2011.04.07, 11:07
Та вже скільки "на рухались" і Європу що а ж тошно робиться, а ж голова йде обертом від швидкості того руху. Скоро "догонім і перегонім" а ж ух..
Мефодій 2011.04.07, 11:13
Дядько мудрий. Глиба. Без базару. Буде ректором.
Анна М. 2011.04.07, 11:33
Нормальне бачення розвитку університету!!! Створення дослідницького підрозділу правильно і перспективно. Університет потрібно піднімати на новий рівень, а не топтатися на місці і віддавати ініціативу другим ВУЗам.
Викладач 2011.04.07, 11:40
За кордоном викладачі та лікарі, які приймають участь у дослідницьких програмах заробляють реально багато грошей додатково до немалих зарплат!!!!!!!!!! А ми ?!?!.....................
М 2011.04.07, 11:44
Вважаю достойним очолити ВУЗ.
Микола Сергійович 2011.04.07, 11:52
Знаю його особисто. Народ не упустіть шанс...
доцент 2011.04.07, 11:53
Такі ідеі та бачення - Мають право на життя!переконаний!що за такими людьми Майбутнє.Шкода,що не всі це розуміють...
Дмитро 2011.04.07, 11:58
цікаво почитати позицію третього кандидата. бо на даному етапі визначитись з лідером неважко...
Yanuk Baranuk 2011.04.07, 12:03
Цікаво, а чого вибори призначили на п'ятницю? Напевно будуть рахувати цілі вихідні, щоб не переривати навчальний процес)))))
Спостеігач 2011.04.07, 12:06
Спостерігачів, або членів виборчої комісії не треба? МАЮ ДОСВІД
ППП 2011.04.07, 12:12
Якщо оберуть ще не факт що міністерство призначить!
to ППП 2011.04.07, 12:21
... це вже друга сторона медалі. треба знати кого міністерству запропонувати..
dana 2011.04.07, 12:31
взагалі-то, задекларити - ще не означає зробити. хоча запропоновані ідеї абсолютно пристойні. шкода нема з чим порівняти
EJ 2011.04.07, 12:44
А скільки виборців прийматимуть участь у голосуванні?
249 2011.04.07, 12:53
писало в попередніх статтях
Бешкетник 2011.04.07, 12:59
Це гідно ректора. Ось про що повинна думати людина на такій посаді, а не про те що молоко і спец. одяг усім роздавати (як у іншого кандидата).
ЕЕЕ 2011.04.07, 13:06
Стаття вражає)))!Сподіваюсь, що кожен з виборців з нею ознайомився.
Ogogo 2011.04.07, 14:00
Ректор - це Локомотив, який задає напрамок і швидкість руху цілого поїзда. Думаєте потягне?
pdf 2011.04.07, 14:10
мусить потягнути. напрямок обраний адеккватний, це немало значить. а які тверезі альтернативи?
Михайло 2011.04.07, 14:10
Стратегія проглядаєтся звичайно, але не все так просто.
степендіат 2011.04.07, 14:26
ну... просто - це сидіти і нічого не робити. просто чи не просто виявиться в роботі. головне мати поняття що саме робити
РОМАН 2011.04.07, 15:17
класна стаття!Світлі думки та читка програма.Я думаю у вас всі шанси очолити цю посаду...
вчений 2011.04.07, 15:42
а думка про створення науководослідноі клінікі суперовська!!!
.... 2011.04.07, 15:47
Сумно,якщо не оберуть...)))
Інтер 2011.04.07, 15:47
Народ, якщо завтра вибори то коли оголосять їх результати??????
чиновник 2011.04.07, 17:15
способи пошуку власних джерел фінансування цілком реальні. ми звикли плакатись про недостатність фінансування, але хто не хоче робити - шукає причини... а не можливості
ні 2011.04.07, 19:11
ні , він здається випередиа нашу реальність
тактак 2011.04.07, 19:13
Так і треба, тільки такими людьми робляться прориви
gari 2011.04.07, 19:15
питання до регіоналів, пітримають доктора?
ух 2011.04.07, 19:17
швидше до облдежадміністрації, є інсайд що за 30% він точно набере
,trer 2011.04.07, 19:20
Віку якого він? да і хвалите все - ідеальних людей не буває, так в чому його вади?
Антон 2011.04.07, 19:57
РОЖКО the BEST!!!
Тарас Тарасович 2011.04.07, 20:05
Результати мають бути завтра!!! Якщо затягнуть через вихідні то значить рішають......
Пофесор 2011.04.07, 21:38
Саме цими питаннями займався Є.М.Н ЕЙКО ТА ЙОГО КОМАНДА про щоговорить п.Попович томубезумовно потрібно залишати ректором Л. Глушка гличанина-українця ане шукати кота в мішку.
Василь 2011.04.07, 22:10
Не потрібно довго читати спочатку стає зрозуміло що всі статті замовлені,хто більше заплатив за того краще написали.І чому вигідно авторам сайту поливати брудом конкурентів.
Василь 1 2011.04.07, 22:44
Піврічне керівництво Глушка це зовсім не продовження курсу Нейка. Та про що говорити кожний циган хвалить свої діти, але всі розуміють і знають теперішнє керівницво((((
вибір 2011.04.07, 22:49
Хто б зараз не дописував - це нічого не змінить, адже, кожен хто голосуватиме вже давно визначився зі своєю позицією!!!
НЕ МАЮ ВІДНОШЕННЯ ДО КАНДИД 2011.04.07, 22:56
Чоловік дав інтерв'ю і виклав свою позицію і бачення по розвитку Університету. Можливо не все так легко!? Кому не дають виступити і показати своє бачення і думки по Університету. НЕМАЄ БАЧЕННЯ, а відповідно НЕМАЭ І ЩО ПУБЛІКУВАТИ, і починається "більше заплатив", "поливати брудом". Який бруд?, ПРАЦЮВАТИ ТРЕБА!!!!!!!!
Павло 2011.04.07, 23:00
Рожко своїми походами, і походами козачків по кафедрах, явно не додав собі рейтингу.
////// 2011.04.07, 23:09
Можливо досить поливати людину брудом, спершу дайте реальну характеристику тому кандидату, якого підтримуєте, а то виходить всі "білі і пухнасті"((((((
temp 2011.04.07, 23:12
Як про конкурента, то пишуть про одного Рожка, очевидно, САМИЙ ДОСТОЙНИЙ КАНДИДАТ І ВАМ ВСІМ ПРОТИВНИК!!!!!!!!!!!!!
Василь 1 2011.04.07, 23:53
Кому ВАМ ВСІМ ПРОТИВНИК??? Студентам, викладачам кому??? Кандидати можуть бути суперниками, колегами, але ні в якому разі не противники.
Василь 2011.04.07, 23:56
Я поважаю вас всіх!!! але невже ви не бачите подання інформації від різних кандидатів,і навіювання нам правильної думки однієї сторони.
З.І. 2011.04.08, 00:09
Ситуація прямо як на президентських виборах, потрібно вибирати методом виключення, Глушко бере хабарі (усе хто пройшов через розподіл знають), Рожко сам себе очернив звязком з регионалами, Попович дійсно виглядає на цьому фоні гідно, але який він насправді? я не стикався
LiK 2011.04.08, 00:31
Бути партійним не є погано!!!
10.04.2024
Тетяна Дармограй

Фіртка розповідає про головні зміни, які пропонує влада новим законопроєктом про мобілізацію.

1848
01.04.2024
Діана Струк

Про функціонування закладу, допомогу військовослужбовцям та майбутні плани, журналістка Фіртки поспілкувалася з очільником комунального закладу «Дім воїна» Миколою Крошним.

1801
26.03.2024
Вікторія Матіїв

Під час війни людина відчуває цілий спектр емоцій. Як українським родинам впоратись з такими випробуваннями — журналістка Фіртки розпитала у лікаря-психіатра, психолога та консультанта в напрямку когнітивно-поведінкової терапії Миколи Демківа.

1788
21.03.2024
Тетяна Дармограй

Що робити та куди звертатися рідним зниклих військовослужбовців,  як відбувається процес пошуку та чому не варто поширювати у соцмережах персональну інформацію зниклого, розповіла представниця Уповноваженого з питань осіб, безвісти зниклих за особливих обставин в Івано-Франківській області Наталя Пасічник.

5304 42
19.03.2024
Тіна Любчик

Комітет з питань національної безпеки, оборони та розвідки активно працює над поданими правками щодо нового законопроєкту про мобілізацію. Журналістка Фіртки поспілкувалася з політтехнологом, військовим юристом, Володимиром Бондаренком щодо актуальних питань призову.

2095 2
19.03.2024

Сьогодні й роботодавці, й експерти звертаються до абітурієнтів: зважайте на ті спеціальності, які будуть потрібні Україні під час відбудови, адже велике відновлення почнеться одразу після Перемоги.

1463

«Благодатний вогонь» саме за такою назвою ми знаємо церемонію, яка відбувається щорічно у Велику Суботу перед Пасхою у Єрусалимі в Храмі гробу Господнього. Здебільшого про це явище  знаємо через ЗМІ, які щорічно ведуть пряму трансляцію сходження Благодатного вогню з Єрусалимського храму.

637

Американське видання The Washington Post 7 квітня 2024 р. опублікувало статтю під назвою «Інсайд щодо секретного плану Дональда Трампа щодо припинення українсько-російської війни».

721

Благодатний Вогонь (грец. Άγιο Φως, дослівно — Святе Світло, англ. Holy fire) — поширена у православ'ї назва вогню у Великодній церемонії виносу запалених свічок із Гробу Господнього (кувуклії) в Єрусалимському Храмі Воскресіння. 

916

Впевнено можна сказати, що з появою соцмереж  наш світ змінився. Він став трішки меншим, не виходячи з кімнати ми маємо зв'язок з найвіддаленішими куточками планети. Всі живемо в час швидкості та спрощення.

950
16.04.2024

В Івано-Франківську традиційно у передвеликодній час проведуть ярмарок «Великодній кошик». Працюватиме він з першого по третє травня на площі Ринок.  

1688
11.04.2024

Цієї неділі, 14 квітня, в Івано-Франківській громаді розпочне роботу новий комунальний ринок сільськогосподарської продукції.  

3615
08.04.2024

Під час посту людина не вживає білкові продукти тваринного походження: м'ясо, рибу та молочні продукти. Натомість залишаються крупи, бобові, горіхи, фрукти та овочі.  

10193
17.04.2024

У Біблії немає вичерпного пояснення природи людської душі. Але вивчивши, як використовується у Святому Письмі слово «душа», ми можемо зробити певні висновки.

26067
14.04.2024

Нагадаємо, цьогоріч в Івано-Франківську запланували початок зведення богослужбової каплиці блаженного священномученика Симеона Лукача.  

10117 1
08.04.2024

Є перша заповідь Божа: «Я є Господь Бог твій, нехай не буде у тебе інших богів, крім Мене».  

7662
02.04.2024

Два тижні поспіль щонеділі франківці та гості міста збираються на пікнік біля міського озера, щоб висловити протест проти будівництва церкви УГКЦ.   

847
13.04.2024

Які труднощі та виклики виникають при управлінні краєзнавчим музеєм "Бойківщина" Тетяни й Омеляна Антоновичів та як намагаються їх розв'язувати?

1351
16.04.2024

Так, серед тих, хто довіряє Президенту України, лише 15% підтримали б такі вибори, тоді як серед тих, хто не довіряє — 37%.

326
11.04.2024

Парламент остаточно ухвалив у другому читанні законопроєкт №10449 про мобілізацію і проходження військової служби.  

1213
07.04.2024

Всього опитали 2 000 респондентів, що мешкають у всіх регіонах України, крім окупованих територій, у віці 18 років і старше.   

811
02.04.2024

Українці розповіли, чи підтримують у другому читанні ухвалення Верховною Радою оновленого законопроєкту про мобілізацію.  

1026