Бог всюди. Американський фізик висунув теорію про те, що Всесвіт має свідомість

conscious stars

Грегорі Матлофф передбачає, що розум є фундаментальною властивістю матерії у фізичному Всесвіті.

Грегорі Матлофф, астрофізик з університету Нью-Йорка, опублікував роботу, в якій передбачає, що Всесвіт являє собою гігантський організм, що має свідомість.

Робота Матлоффа є розвитком ідей панпсихізму. Цим терміном позначають комплекс теорій про загальну одухотвореність природи.

У своїй роботі, опублікованій в авторитетному виданні Journal of Consciousness Exploration & Research, Матлофф переносить ідеї панпсихізму на всесвітній рівень.

Він передбачає, що розум є фундаментальною властивістю матерії у фізичному Всесвіті. І отже, розум існує у всіх формах матерії.

За своїм розмахом ця ідея перевершує навіть теорію, яка нещодавно наробила галасу, про те, що ми всі живемо в симуляції (на зразок Матриці), яку підтримує Ілон Маск.

Матлофф визнає, що джерелом натхнення для нього послужив культовий роман британського фантаста Олаф Стейплдона

Епічний розмах

Ідея панпсихізму аж ніяк не нова. Її коріння слід шукати в первісних культурах і античній філософії. Особливий розвиток ідея отримала в роботах німецьких філософів Готфріда Лейбніца і Артура Шопенгауера. У цій області лежать і деякі ідеї Карла Юнга. Близькі до ідей панпсихізму і роздуми Костянтина Ціолковського про монізм Всесвіту.

Але на відміну від маститих філософів минулого, Матлофф у своїй роботі намагається дотримуватися матеріального, а не філософського аспекту. Під часі свого дослідження вчений підготував грунт для практичних експериментів, які покликані довести або спростувати концепцію якогось "поля протосвідомості".

Вчений також розмірковує про ідею "самовільних" зірок, припускаючи існування доказів того, що зірки можуть контролювати свій шлях через галактики.

У передмові до своєї роботи Матлофф визнає, що джерелом натхнення для нього послужив культовий роман британського фантаста першої половини XX століття Олаф Стейплдона Творець зірок.

"Я вирішив дослідити можливість обгрунтування основної метафізики книги, тобто можливості того, що Всесвіт має своєрідну свідомість і що рух зірок частково диктується їх власною волею ", - пояснює Матлофф.

У зірок немає нейронів або інших елементів, яким приписується свідомість у біологічних видів, але спектральний аналіз холодних зірок, таких як Сонце, показує, що в їх складі є прості молекули, стверджує вчений.

До того ж холодні зірки рухаються щодо галактичного центру з дещо більшою швидкістю, ніж їх гарячіші "сестри". Можливо, припускає Матлофф, існує якесь поле протосвідомості, яке пов'язане з молекулярною матерією за допомогою квантових ефектів.

Матлофф висуває гіпотезу про те, що зірки самі вибирають собі шлях у Всесвіті

Вчений також висуває гіпотезу про те, яким чином зірки можуть самі змінювати траєкторію руху. Він говорить про спрямовані викиди енергії, які астрономи часто фіксують у молодих зірок.

Це виглядає розумним поясненням того, що різниця в швидкості руху зірок пов'язана з наявністю або відсутністю молекул в їх спектральних лініях. Поки що можна говорити про таку тенденцію на підставі даних про зірки на відстані до 260 світлових років від Сонця, підкреслює Матлофф.

Завдяки початку роботи нового обладнання, що здатне вести спостереження за рухом віддаленіших зірок (зокрема телескопа Gaia), ця теорія може бути незабаром перевірена в галактичному масштабі.

Також необхідні подальші дослідження для того, щоб співставити спостереження за направленими енергетичними викидами зірок і їх температурою. Це дасть можливість зрозуміти, чи дійсно більш холодні зірки, в складі яких є молекули, можуть самі визначати свій галактичний шлях.

Матлофф не поспішає робити гучних заяв, але припускає, що за допомогою окреслених ним напрямів можна перетворити панпсихізм з маргінального напряму філософії на різновид спостережної астрофізики.

Квантова свідомість

Багатьом ця теорія здається абсурдною, але Матлофф породив її не з повітря. У своїй роботі він спирається на могутніх послідовників. Таких як, наприклад, британський фізик-теоретик Роджер Пенроуз, з легкої руки якого панпсихізм - раніше виключно "іграшку" філософів - стали активно обговорювати в науковому світі.

Ідеї Пенроуза дозволяють припустити, що свідомість не обов'язково пов'язана з біологічними організмами.

Знаменитий фізик вважав, що свідомість як така походить з якихось поки що не вивчених властивостей квантової заплутаності.

Пенроуз спільно з анестезіологом Стюартом Хамероффом створив теорію квантової свідомості.

Вчені стверджували, що природу свідомості неможливо пояснити на рівні класичної механіки. Для того, щоб зрозуміти, як виникає свідомість і що таке розум, необхідно залучити такі поняття як квантова заплутаність і суперпозиція.

Одним з батьків панпсихизма вважається британський фізик Роджер Пенроуз

Одним з батьків панпсихізму вважається британський фізик Роджер Пенроуз

Зокрема, Пенроуз і Гамерофф висунули тезу про те, що свідомість виникає в результаті квантових вібрацій всередині мікротрубочок - білкових внутрішньоклітинних структур, що входять до складу цитоскелета ( "каркаса" живих клітин).

Через десятиліття після появи роботи Пенроуза і Гамероффа цю теорію по-своєму розвинув Метью Фішер, американський фізик з університету Санта-Барбари.

Пройшовши успішний курс лікування депресії як пацієнт, Фішер зацікавився механізмами роботи антидепресантів. Його захопила ідея можливості квантових процесів в головному мозку.

Йому потрапили на очі дані, отримані медиками з Корнельського університету під час дослідження 1986 року. За цими даними, поведінку лабораторних щурів, які отримували ізотопи літію-6 і літію-7 докорінно відрізнялися.

У цих ізотопів ідентичні хімічні властивості і мало відрізняються атомні маси. Зате у атома літію-6 менший спін. Теоретично це може означати, що він може довше залишатися "заплутаним", ніж літій-7.

Отже, припустив Фішер, дані експерименту свідчать про те, що квантові явища впливають на когнітивні процеси.

Фішер присвятив довгі роки пошуків доказів цієї теорії. У 2015 році він опублікував в авторитетному журналі Annals of Physics статтю, в якій стверджує, що знайшов сховище квантової інформації в головному мозку.

Фішер вважає, що цю роль виконують атоми фосфору та іони кальцію, які у зв'язці утворюють стабільні кубіти (так називаються квантові розряди - найменші елементи зберігання інформації у квантових комп'ютерах). Вчений також стверджував, що виявив молекулу, яка вміє зберігати кубіти в стабільному стані тривалий час. Таким чином, констатував Фішер, головний мозок являє собою квантовий комп'ютер.

Німецький фізик Бернард Гайш в 2006 році запропонував теорію, яка пов'язує між собою теорії про квантову природу свідомості з процесами всесвітнього масштабу.

Він припустив, що свідомість виникає з квантового вакууму тоді, коли виникає досить складна система, через яку проходить енергія.

На думку нейробіолога Кріфа Коха, іншого знаного теоретика панпсихізму, існує якесь інформаційне поле Всесвіту, яке передбачає, що свідомість просто не може бути унікальною особливістю тільки біологічних організмів.

27.07.2017 634 0

21.06.2018

Після відродження в Івано-Франківську футбольного професійного клубу "Прикарпаття" з Другої ліги перейшло в Першу. Про виступи команди та її майбутнє - наша розмова з президентом МФК "Прикарпаття" Василем Ольшанецьким.

19.06.2018

Найбільше людей, близько 8 тисяч, за її словами взяли участь у відкритті фестивалю і побачили неймовірну оперу «Аерофонія», де головним інструментом був літак АН-2.

15.06.2018

Фестиваль «Porto Franko» – це однозначно мистецький вибух, який зовсім скоро сколихне українську культурну спільноту. Олексій Гнатковський, актор, куратор фестивалю "Porto Franko 2018" розповів про особливості новітнього мистецького вибуху.

14.06.2018
Олена Британська

13 червня у дворику Палацу Потоцьких відомий франківський письменник Юрій Андрухович презентував свої улюблені уривки з нового роману «Коханці Юстиції» під музичний супровід одного з найцікавіших альтернативних гуртів молодої української сцени – «Сон Сови».

13.06.2018

Цього разу митці перетворять місто на повітряний порт, тож поруч із відомими світовими акторами, співаками, музикантами, художниками виступатимуть літаки та гелікоптери.

11.06.2018

Нещодавно, в день народження відомого українського письменника, громадського діяча і політика Василя Стефаника, ім’я якого носить Прикарпатський національний університет, вуз відсвяткував своє 78-річчя.

Футбол, як і практично будь-який інший вид спорту, це, окрім, тренування м’язів і випробування емоцій – субститут (замінник) війни. А чемпіонат світу з футболу – війни світової.

В політичних еліт звіряча вдача. Вітчизняна в тому плані відрізняється хіба що особливою підлістю. Владний звір лише здається неповоротким та вічно зайнятим переварюванням грошової маси. Його бюрократична повільність, коли він відчуває реальну тему або ж

Існує не така вже й  маргінальна гіпотеза, як здається на перший погляд, що тема «Гройсман в президенти замість Порошенка» вже не так  дратує чинного президента, як раніше.

Ну шо, "господа прісяжні і засідатєлі, льод тронувся"?)) "Вагу нового франківського моста (в Пасічну) зменшили – задля економії коштів...", - каже підрядник, (не)-представник (не)-регіоналів...

18.06.2018

Житель Італії прямував додому по дорозі. Але в цей день йому вдалося зняти щось незвичайне і дивовижне. Чоловік упевнений, що побачене ним у той день було ніщо інше, як інопланетний корабель. Житель Перуджі в Італії розповів, як під час поїздки по дорозі

11.06.2018

Стало відомо, що 8 червня поточного року над горами мексиканської столиці Мехіко уфологи виявили в небі дивний НЛО білого кольору. Мексиканські уфологи стверджують, що прибульці могли перебратися жити в гори, про що свідчать останні кадри НЛО недалеко ві

03.06.2018

Чоловік розповів виданню Mirror, що НЛО висіло на висоті близько 300 метрів і виглядало як яскраво-біла металева кулька. – Це безумовно не було літаком, і воно летіло дуже низько для супутника. Я знаю, як виглядають дрони, і на них воно теж

11.05.2018

Археологи виявили стародавню скульптуру фараона, і ця знахідка свідчить про те, що описані в Біблії події — чиста правда. Розкопки проводилися на території сучасного Тель-Хацора. У давнину тут стояв велике місто Хацор.

23.03.2018

То що, квасолька, гриби, бобові, капуста, бурячок, гарбуз, гречка, рисок і яблучка?

11.06.2018

Людина йшла берегом і раптом побачила хлопчика, який піднімав щось з піску і кидав у море.

20.06.2018

Зіркова франківчанка Тіна Кароль, яка донедавна була противницею соцмереж, поступово опановує їх.

20.06.2018

В Івано-Франківську митці вирішили привернути увагу до стану озера на вулиці Слави Стецько.

19.06.2018

Як писала Фіртка, в Івано-Франківську завершився міжнародний фестиваль сучасного актуального мистецтва Porto Franko 2018.

19.06.2018

Схожі декоративні елементи тішать око як мешканців європейських країн, так і кількох міст України. Тож шукайте на вулицях міста.