Максим Демський про «PORTO FRANKO ГОГОЛЬFEST»: Це наймасштабніший проект, який коли небудь відбувався в Івано-Франківську

 

 

З 8-12 червня в Івано-Франківську відбудеться фестиваль «PORTO FRANKO ГОГОЛЬFEST». Фестиваль поєднає «Порт Франківськ», столицю української постмодерної літератури, місто з унікальним музичним та візуально-архітектурним обличчям, із фестивалем фестивалів, «ГОГОЛЬFESTом».

 

Фестиваль «PORTO FRANKO ГОГОЛЬFEST» об’єднає півтори десятка напрямів, серед яких: програма візуального мистецтва, театральна, музична (класична академічна музика і альтернативна), екологія і туризм, кіно і література, програма перформансів, балет, хореографія, а також синтетичні жанри.

 

«Фіртка» поспілкувалася з митцем, директором київського фестивалю «ГОГОЛЬFEST» Максимом Демським про створення масштабного міжнародного фестивалю сучасного мистецтва в Івано-Франківську «PORTO FRANKO ГОГОЛЬFEST» та чого чекати мешканцям та гостям міста від нового проекту. Також відверто про доцільність фестивалів у час війни.

 

Максиме, розкажіть про ідею створення фестивалю «PORTO FRANKO ГОГОЛЬFEST», як вона виникла?

 

Ми дуже давно хотіли зробити щось в Івано-Франківську, але ми не знали тут достатньої креативної групи людей. Згодом відбулась дивовижна річ на фестивалі «ГОГОЛЬFEST», директор Роман Григорів та Влад Троїцький створили нову оперу «IYOV» - це був перший колабораційний проект і  різні розмови призвели до того, що потрібно зробити один великий проект об’єднавчої історії Заходу разом із Центром. Ми почали придумувати цю ідею разом із Ростиславом Дерижипільським підключились міська рада, обласна, різні партнери та ініціативи. Вийшло так, що всі погодились це робити.

 

Якщо говорити про ціль фестивалю, який його «меседж», перспективи?  

 

Основний «меседж» «PORTO FRANKO ГОГОЛЬFESTу», що Івано-Франківськ місце сили, куди ми зосереджуємо дуже велику кількість проектів: з Франківська та області, інших областей: Харкова, Одеси, Дніпра та  Києва.

 

Крім того, такий великий проект викличе резонанс та підтягне туристів. Ми їх підтягнемо, везучи сюди німецький театр приїде півтисячі глядачів. Вони тут залишать свої гроші, сили, знайомства. Фестиваль підніме рейтинг міста з точки зору проведення масових заходів і вже такий захід можна позиціонувати в світі. Мовляв, подивіться, в нас є «PORTO FRANKO ГОГОЛЬFEST».

 

Чому Івано-Франківськ? За які переваги наше місто отримало привілей приймати  міжнародний фестиваль?

 

Справді – це було складно, адже були пропозиції робити фестиваль в Одесі. Вони відновлюють Зелений театр і запустили різні хаби, ряд проектів, лекцій, майстер-класів. Така пропозиція є, але важливо розуміти, що фестиваль  «PORTO FRANKO ГОГОЛЬFEST»  – це не «ГОГОЛЬFEST». Це «ГОГОЛЬFEST» і «PORTO FRANKO ГОГОЛЬFEST». Фестиваль, який максимально намагається підтягнути ініціативи, які є. Так сталося, що в Івано-Франківську це відбулося швидше, ніж будь-де. Ми не привозимо сюди контент, ми не привозимо сюди щось показати, ми намагаємося за допомогою творчих людей вивести на поверхню місцеві ініціативи, які вже існують та об’єднати їх  у напрямі створення нових колабораційних проектів. Вже в березні була утворена програма. В нас підготовлені дуже серйозні матеріали, спонсори, партнери та державні кошти. Це буде наймасштабніший проект, який відбувався в Івано-Франківську.

 

Як відбувався процес домовленостей, чи все вдалося з першого разу?

 

Ще у березні втілити проект у життя здавалося взагалі нереальним, адже всі домовленості були зведені на нуль. Оскільки це проект аполітичний та потужний ми хочемо підтягувати всі фонди та співпрацюватимемо з усіма організаціями, окрім, політичних структур. Хоча нас вже звинувачували в політичності. Так в нас заведено, коли ти починаєш щось робити на тебе налітають і починають кричати: «що ти за лайно таке робиш!» (сміється) З цим всім ми вже зустрілися. Коли бюджетна комісія сказала, що не будуть давати гроші на «PORTO FRANKO ГОГОЛЬFEST», піднялася Карпа та Андрухович, був бунт. В один момент, ми вже навіть нічого не хотіли робити, але ми це пройшли і ще більше об’єднались, набралися сил і в нас почало все ще краще виходити.

 

Загалом створення нового проекту – це дуже складний переговорний процес, який тривав три місяці. Ми багато обговорювали формат, концепцію, в чому сенс  і навіщо нам це потрібно? Адже  кожен із організаторів фестивалю, а це достатньо серйозна команда із Івано-Франківська та Києва, це люди, які мають вже свої серйозні роботи та творчий потенціал. Тобто нам лише потрібно домовитись, щоб всі ці кити змогли зробити один вибуховий проект, але на усе нам прийшлося витратити дуже серйозний ресурс сил.

 

Україна в стані війни і побутує думка, що фестивалі в Івано-Франківську, чи будь-якому іншому місті не на часі. Чи поділяєте таку позицію?

 

Якщо не буде успішних проектів – війна нас захлисне. Для того, щоб  війна припинилася,  окрім, військового збагачення, фронти повинні бути відкритими в усіх напрямах: культурний, політичний, технологічний, науковий. Фестиваль – це не тільки свято, а й дуже потужний науковий процес на якому буде представлено освітній процес, де люди будуть проходити лекції. Контент, який ми представляємо потребує освіченості, щоб людина могла освідомити його. Є солдат який пішов воювати на фронт, він вертається назад: куди він вертається? У що?  Він там «хєрячить» рік, стріляє, в нього стріляють, вертається додому  і  бачить знову  розбиті дороги, сірі будинки… За що він там стояв? Тому поки вони там «хєрячать», ми маємо ту швидко все відбудовувати:  створювати івенти, фестивалі – це повинен бути мурашник, який постійно працює. Без цих речей вся ця війна не має сенсу.

 

Ви погоджуєтесь, що культура – це зброя?

 

Так, але прикро, що населення взагалі не мислить категорією, що культура - це зброя. Якщо б 20-років тому, ми цю культуру правильно та розумно впроваджували на Донбасі та Криму не було б цієї війни. Всі б розуміли що, де і як? Але ніхто нікому не пояснював, а просто насаджувалася тупа а-ля українізація. Треба було зробити так, щоб той, хто не знає української мови був лохом. Бо не знають мови на якій співаються чудові пісні, граються театри, найкраще кіно в світі.  Все це з’явиться з фестивалів - це повинно повністю переформатувати нашу свідомість. Якщо взяти Британію чи Польщу - 1000 культурних подій в рік, на які з’їжджається увесь світ. В Нью-Йорку 380 культурних подій за день. Треба пам’ятати одну дуже просту річ - чужого навчатися і свого не цуратися.  Ми закриті для інших і не здатні спілкуватися з іншими людьми, бо все позиціонується,  як конкуренти. Це дріб’язковість, а на цьому росіяни грають, бо вони керують непогано. Москаляка затятий приїхав до нас, сказав один раз Слава Україні, ми відповіли і все - ми готові з ним дружити. Ми барани! Ми не можемо зрозуміти на якому ми рівні, щоб потрапити в конкурентне середовище. Нехай ми спочатку будемо нижче, але треба підтягуватися до колабораційних проектів. Без таких проектів нам просто треба збирати сумки і їхати геть звідси.

 

 Скільки людей трудиться, щоб зробити «PORTO FRANKO ГОГОЛЬFEST» в Івано-Франківську?

 

Спочатку це було небагато людей десь п’ятеро тих, хто одразу погодились, а потім до нас почали доєднуватись люди, які мають за плечима потужні роботи. Ми всі почали працювати над цим проектом. В нас горизонтальна система, ми не маємо такого, що хтось головний. В нас є відповідальний за проект, але й в кожного є своя міра відповідальності. Ми настільки різні, що часом потрібно знаходити дуже багато аргументів, щоб творити разом.

 

Власне, яка програма фестивалю? Що цікавого підготували для іванофранківців та гостей свята? 

 

Цікаву кухню з найкращими представниками областей, які прийматимуть участь у фестивалі, ми вирішили розбавити міжнародною історією. Запросили німецький театр, іспанського хореографа, веземо дуже круту виставу «Абадур», яка робиться спеціально. Іспанський хореограф набирає тут українських танцюристів і разом роблять проект, а далі вони мандруватимуть по Україні. Їх перша мандрівна точка і запуск проекту в Івано-Франківську. Це буде величезна кількість акцій, де будуть задіяні десятки різних просторів відкритого та закритого типу.

 

Відкриємо фестиваль ми новим шоу від музичного гурту «Dakh Daughters» та виступом франківських гуртів. Виступатиме театр ДАХ з  виставою «Собача будка», яка виграла міжнародний шоукейс, далі вони летять в Німеччину. Виступатиме франківська Перкалаба. Також ми запросили диригента веймарської опери Кирила Карабиця, солістку віденської опери Лєну Бєлкіну. Французького художника П’єра Ротто та харківського художника Романа Мініна, щоб розписати декілька стін у Франківську. Одна з-них біля адміністративного будинку з боку обласної ради.

 

Буде потужна літературна програма від фестивалю MeriDian chernowitz, плануємо привезти хореографа Крістіну Шишкарьову, яка разом  франківським хореографами поставить виставу. Хочемо поставити виставу за повістю «Каменярі» Івана Франка. Це буде велике шоу з великою кількістю людей, які будуть задіяні в цій історії. Сподіваюся нам це вдасться. Це величезний проект багатьох режисерів, які об’єднаються, щоб зробити закриття фестивалю.

 

 «PORTO FRANKO ГОГОЛЬFEST» одноразовий фестиваль, чи буде проводитись щороку?    

 

Україна дуже унікальна країна на відміну від інших. І сюди підходить прислів’я – хочеш розсмішити Бога, розкажи йому про свої плани. Україна позиціонується в світі як бідна, нещасна держава на яку напала велика Росія. Насправді – це дуже небезпечна позиція. Якщо Україна буде позиціонуватися, як країна, яка несе негативний імідж, вона перестане звучати в світі. Щоб країна почала нести інвестиції та розвиватися, важливо показати світу, що в Україні є успішні, якісні проекти. Аби їх показати, їх треба зробити.

 

Тому повинні бути ініціативи, які мають підтримуватися бізнесом, владою, суспільством. Фестиваль «PORTO FRANKO ГОГОЛЬFEST» ми робимо з точки зору культурного утворення проектів, яким зможе пишатися Івано-Франківськ. В майбутньому «PORTO FRANKO» може прийняти Сіґет, Авіньйонський фестиваль, Единбурзький фестиваль, Московський кінофестиваль, треба нам бути відкритими в цьому плані. «PORTO FRANKO» - це фестиваль, який буде постійно запрошувати нові фестивалі і разом робити колаборацію. Тому можливо Івано-Франківськ отримає постійно діючий, серйозний фестивальний рух і дасть приклад багатьом містам та регіонам України.

 

Чого очікуєте від франківського глядача?

Найперше простої підтримки. Культурні заходи мають підтримуватися, бо це чесно і відкрито. Дуже багато заходів безкоштовні, тому нехай люди не поліняться прийти на ці події. Заради цих п’ять днів чимало людей «жостко ковбасять», щоб свято відбулося. Я запрошую абсолютно всіх, і прошу всіх підтримати нас. На декотрі заходи буде платний вхід, але він буде мінімальний просто, щоб обмежити кількість людей, бо всіх не зможемо прийняти в драмтеатрі, а є відкриті площі - там будь-ласка. Я дуже чекаю від франківчан підтримки проекту «PORTO FRANKO», який може привозити до себе фестивалі. Це класна ідея, яка винила  в робочому процесі і нічого подібного ніде не має. Це бомба! Це складно, але якщо це зробити, то місто може бути першим, хто робить щось подібне взагалі. Це інший формат та інша суть усіх цих речей. Я дуже очікую розуміння до моментів, тонкощів та складнощів, які можуть з’явитися в результаті організації цих проектів. Ми будемо намагатися зробити все максимально якісно, але треба розуміти ситуацію в якій ми перебуваємо. Тобто якщо чогось раніше анонсованого не буде, щоб люди ставилися до цього з розумінням. Також хочу, щоб франківці були максимально активними. Буде багато перформансів до яких залучатимуть людей, які прийдуть на це подивитися. І любові один до одного та поваги, не формальної, а людської та справжньої. 

 

 

Розмову записала Олександра Бакун


25.05.2016 2268 0
Коментарі (0)

22.11.2024
Тетяна Дармограй

​Про те, як живе Івано-Франківськ в умовах повномасштабного російського вторгнення в Україну та як місцева влада реагує на виклики, пов’язані із війною, журналістка Фіртки поспілкувалась з міським головою Русланом Марцінківим.

437
19.11.2024
Вікторія Матіїв

Як змінився рівень дитячої злочинності, булінг, випадки сексуального насильства та самогубств, розшуки дітей, збільшення кількості злочинів, пов'язаних з наркотиками та поради для батьків, журналістка Фіртки поспілкувалася з начальницею відділу ювенальної превенції Головного управління Нацполіції в Івано-Франківській області Аллою Бойчук.

557
02.11.2024
Тетяна Дармограй

Про службу в АТО/ООС, перший день повномасштабного нападу, найважчий бій, одруження під час війни та що зробить першим після перемоги України, Артем Ткаченко розповів в інтерв’ю журналістці Фіртки.

2344
28.10.2024
Олег Головенський

Коли у своїй перевиборчій компанії Дональд Трамп успішно використав фактор криптовалют (а в США з 336 мільйонів американців, за різними оцінками, ними володіють від 50 до 100 мільйонів — тобто чи не кожна родина), то це значно додало як рейтингу кандидату в президенти, так і цікавості до теми головної криптовалюти – біткоїна, який ще називають «цифровим золотом».  

1736
19.10.2024
Микола Сторожовий

600 мільйонів гривень — саме стільки Івано-Франківська громада спрямувала на підтримку захисників у 2024 році. На що насправді спрямували ці 600 мільйонів і яку допомогу можуть отримати військовослужбовці, ветерани та їхні родини в Івано-Франківську?

2029
11.10.2024
Вікторія Матіїв

Про роботу поліціянтів під час повномасштабної війни, найчастіші правопорушення, патрулювання із працівниками ТЦК та СП та ситуацію зі зброєю і наркотиками, дізнавалась журналістка Фіртки.

5631 16

«Хресні ходи», «молитовні стоянія» образ «жертви» та численні відео всіляких «батюшок» та вірян московського патріархату після об’єднання українського православ’я нікуди не зникли. Вони далі  продовжують розхитувати українське суспільство.  

113

Багато можна зробити завдяки слову: надихнути, підтримати, захистити, навчити, але так само і принизити, образити, вбити. Особисто мене дивує той факт наскільки широко розповсюджена нецензурна лексика серед дітей. 

1142

У статті розглядається бездіяльність окремих посадових осіб щодо подолання корупції в Україні, яка має руйнівні наслідки у безпековому напрямку. 

1159

Російські історики вважають Одесу російським містом, оскільки, за їх твердженням, місто було засноване російською імператрицею Єкатєріною II.  Їм і в голову не приходить той факт, що заснування міста, і зміна його назви – це різні речі.

1667
16.11.2024

Інфляція на споживчому ринку в жовтні 2024 року порівняно з вереснем на Прикарпатті становила 1,6%, з початку року — 8,9%, в Україні — 1,8% та 8,4% відповідно.  

900
11.11.2024

Поточний рік був кращим для аграрної сфери на Івано-Франківщині, ніж попередні. У порівнянні з 2023 роком (129,6 гектара) — цьогоріч посівні площі збільшили на 45 відсотків.  

752
06.11.2024

Зовсім скоро настане зима, а це значить, що зараз потрібно максимально запастися вітамінами та мікроелементами.  

14572
21.11.2024

Вхід у храм Пресвятої Богородиці належить до дванадцяти найбільших свят церковного літургійного року, тож це означає, що треба відвідати в церкві богослужіння. 

581
18.11.2024

Отець каже: виконайте заповідь Божу – вшануйте свято Боже молитвою у храмі, а житейське на цей день відкладіть.

10410
15.11.2024

Відсьогодні, 15 листопада, розпочинається великий Різдвяний піст.  

6093
12.11.2024

"Ми спільнота. Все, що у нас є — це спільне, — ділиться монахиня.

634
20.11.2024

Президент України надав звання "Народного артиста України" акторові театру і кіно Олексію Гнатковському.  

7566
21.11.2024

Роман Боднар — ветеран російсько-української війни, військовий 109 батальйону 10 гірсько-штурмової бригади "Едельвейс"  

2817
19.11.2024

Президент України Володимир Зеленський представив у Верховній Раді план внутрішньої стійкості. Він складається з десяти пунктів.  

549
17.11.2024

Президент США Джо Байден дозволив Україні завдавати ударів по Росії ракетами великої дальності ATACMS.  

643
15.11.2024

На противагу, 35% мешканців західних областей підтримують проведення виборів президента України під час війни.  

475